Auteur Topic: Wat vraag jij je af?  (gelezen 3531637 keer)

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #21880 Gepost op: 12-04-2013, 06:38:21 »
Meteen vandaag een nieuwe aanvragen, heb je hem denk ik maandag in huis. Als je hem al HEBT aangevraagd, heb je zelfs kans dat je hem zaterdag al hebt.

Offline -ELISE-

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21881 Gepost op: 12-04-2013, 06:53:32 »
Meteen vandaag een nieuwe aanvragen, heb je hem denk ik maandag in huis. Als je hem al HEBT aangevraagd, heb je zelfs kans dat je hem zaterdag al hebt.

Ja, heb ik al gedaan. Ik hoop dattie er snel is.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #21882 Gepost op: 14-04-2013, 19:35:06 »
 ::megafoon:: Zeg mensen die wel verstand hebben van biologie

[want ik heb het niet ;D]

Stel ik vijzel of maal puur/onverontreinigd ijzer heel fijn, tot een soort ijzerstof.
En stel ik eet een theelepeltje daarvan op. Mjammie.

Zou mijn lichaam het kunnen opnemen?

Kan me voorstellen dat het aan een of ander enzym moet zijn geplakt..
maar toen bedacht ik me dat die darmflora altijd zo enorm gevarieerd is dat er vast een bacterie is die ijzerionen aan enzymen kan plakken :P
Dus toen concludeerde ik dat ik geen idee had ;D

Zodoende:
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline AaPje16

• Forumlid
  • ▐ ●▼■
« Reactie #21883 Gepost op: 14-04-2013, 19:59:23 »
::megafoon:: Zeg mensen die wel verstand hebben van biologie

[want ik heb het niet ;D]

Stel ik vijzel of maal puur/onverontreinigd ijzer heel fijn, tot een soort ijzerstof.
En stel ik eet een theelepeltje daarvan op. Mjammie.

Zou mijn lichaam het kunnen opnemen?

Kan me voorstellen dat het aan een of ander enzym moet zijn geplakt..
maar toen bedacht ik me dat die darmflora altijd zo enorm gevarieerd is dat er vast een bacterie is die ijzerionen aan enzymen kan plakken :P
Dus toen concludeerde ik dat ik geen idee had ;D

Ik ga je vraag even beantwoorden met de veronderstelling dat je wel een beetje scheikunde kent ;) Mocht je iets niet snappen, vraag gerust!
Nou, dan moet je in eerste instantie al de goede ijzer hebben. Er zijn namelijk verschillende isotopen en nader onderzoek leert mij dat je Fe2+ moet hebben. (Fe3+ kan ook wel, maar die moet je lichaam dan eerst omzetten in Fe2+ dus dat lijkt me niet bij je vraagstelling passen.)
Daarom is het een stuk handiger als je het in de vorm van een zout inneemt, wat vervolgens in je lichaam wordt afgebroken. Dat wordt in te praktijk ook gegeven in de vorm van pillen, dus het lijkt me dat je lichaam dat wel kan opnemen.
Een stukje van Wikipedia over 'staalpillen'
"Staalpillen is een populaire benaming voor tabletten die het element ijzer bevatten en die worden voorgeschreven bij bloedarmoede door ijzergebrek (ferriprieve anemie). Er zijn diverse preparaten in de handel, met hoeveelheden van 100-200 mg ijzer in de vorm van ijzer(II)sulfaat of andere ferrozouten, soms in een vorm die langzaam vrijkomt. Het voordeel van een dergelijk slow-release preparaat is discutabel omdat ijzer vooral in de 12-vingerige darm (duodenum) wordt opgenomen. IJzer dat later uit de tablet vrijkomt zal niet meer worden opgenomen.

Sommige mensen krijgen last van maagpijn en/of constipatie door dit middel; ook wordt de ontlasting donkerder bij gebruik van ijzertabletten. Slechts een klein deel van het ijzer wordt daadwerkelijk opgenomen in het lichaam; gelijktijdig gebruik van vitamine C verhoogt de effectiviteit, gebruik van kalk en melkproducten verlaagt deze."

En ook ergens anders op Wikipedia staat het volgende:
"Het tweewaardig ijzer Fe2+, het zogenaamde heem-ijzer, wordt goed door het lichaam opgenomen en zit in vlees. Het driewaardig ijzer Fe3+, het zogenaamde non-heem-ijzer, dat in groenten voorkomt, moet eerst omgezet worden in het tweewaardige ijzer voordat het door het lichaam kan worden opgenomen. Dit gebeurt in een zure omgeving. Daarom wordt aanbevolen om staalpillen, die bestaan uit het driewaardige ferro-fumaraat, in te nemen met bijvoorbeeld sinaasappelsap of een vitamine C tablet. Melk en melkproducten verstoren de omzetting naar tweewaardig ijzer, doordat ze het maagsap minder zuur maken. Bij een ijzertekort kunnen ook organische ijzerverbindingen zoals ijzeraminochelaat ingenomen worden, die een betere werking hebben."

Is dit een goed genoeg antwoord?
« Laatst bewerkt op: 14-04-2013, 20:05:12 door AaPje16 »
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #21884 Gepost op: 14-04-2013, 20:06:19 »
waarom hebben we hulpdakdekker en aapje niet gewisseld met 1 april? ::rofl:: ::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline AaPje16

• Forumlid
  • ▐ ●▼■
« Reactie #21885 Gepost op: 14-04-2013, 20:23:42 »
waarom hebben we hulpdakdekker en aapje niet gewisseld met 1 april? ::rofl:: ::)

Omdat gig mij wilde zijn  ::jaja::

Offline MaikeMeisje

• Forumlid
  • met een hart van chocolade
« Reactie #21886 Gepost op: 14-04-2013, 20:38:39 »

Omdat ze wel gewisseld hebben en nog steeds niet terug gewisseld zijn, en wij dat niet door hebben.
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline AaPje16

• Forumlid
  • ▐ ●▼■
« Reactie #21887 Gepost op: 14-04-2013, 20:39:43 »
Omdat ze wel gewisseld hebben en nog steeds niet terug gewisseld zijn, en wij dat niet door hebben.

:-X

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #21888 Gepost op: 14-04-2013, 22:13:50 »

ik moet er ook steeds aan denken dat ik niet in maastricht woon - heel vermoeiend :-\\

--

@hdd @apestaartje

ah, maar dat verklaart nog niet waarom slechts Fe2+ kan worden gebruikt, en niet Fe3+; en slechts dat het doorgaans als zout worden ingenomen - maar niet of het verplicht is voor opname.

Dus ik heb zelf ook nog wat zitten zoeken ;D
Vind dit wel interessante passages:

"Iron can also be potentially toxic. Its ability to donate and accept electrons means that if iron is free within the cell, it can catalyze the conversion of hydrogen peroxide into free radicals. Free radicals can cause damage to a wide variety of cellular structures, and ultimately kill the cell. To prevent that kind of damage, all life forms that use iron bind the iron atoms to proteins."

-> dusss hoewel het ijzer misschien kan worden opgenomen, zal het eerst aan proteïnen worden gebonden. Omdat onze lichamen vrij veel ervaring hebben met in leven blijven.
En als je het dan toch niet puur gebruikt heeft het ook weinig zin het wel zodanig in te nemen.

Tussenconclusie: Wellicht mogelijk - maar niet doen.

Blijft de vraag waarom op celniveau Fe2+ wel kan worden gebruikt, en niet Fe3+.

Maar merci dat je mee-dacht/denkt/doet :)

ps: ohja, en er was nog dit:

"Like most mineral nutrients, the majority of the iron absorbed from digested food or supplements is absorbed in the duodenum by enterocytes of the duodenal lining. These cells have special molecules that allow them to move iron into the body. To be absorbed, dietary iron can be absorbed as part of a protein such as heme protein or must be in its ferrous Fe2+ form. "

Dus zeker dat laatste lijkt te impliceren dat het theoretisch inderdaad kan worden opgenomen, ook als het gewoon een iron-ion is.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2013, 22:15:38 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline AaPje16

• Forumlid
  • ▐ ●▼■
« Reactie #21889 Gepost op: 22-04-2013, 13:51:22 »
Ik heb dus een nieuwe harde schijf in mijn laptop, waardoor ik alle muziek er weer opnieuw op moest zetten. Nu wil ik mijn iPhone synchroniseren maar iTunes geeft aan dat niet gaat lukken aangezien er te weinig ruimte op mijn iPhone zou zijn. Eerst stonden er rond de 700 liedjes op mn iPhone en nu wil ik er rond de 500 opzetten, maar er is toch ruimte te weinig  ??? (en ja als het goed is heeft hij eerst alle muziek eraf gegooid om vervolgens de nieuwe erop te zetten)
Waarom iTunes, waarom?

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #21890 Gepost op: 22-04-2013, 16:01:41 »
Arm AaPje... ::hug::
Ich bin ein Bärliner!

Offline AaPje16

• Forumlid
  • ▐ ●▼■
« Reactie #21891 Gepost op: 22-04-2013, 16:16:45 »
Haha ja zielig he!! Dankje!  ::hug::

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #21892 Gepost op: 22-04-2013, 16:42:39 »
apple is gewoon een ziek rottig bekrompen bedrijf die nodeloos geld uit de zakken van mensen klopt.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline AaPje16

• Forumlid
  • ▐ ●▼■
« Reactie #21893 Gepost op: 22-04-2013, 16:54:10 »
apple is gewoon een ziek rottig bekrompen bedrijf die nodeloos geld uit de zakken van mensen klopt.

Dat sowieso!
Maar dan wil ik nog nieuwe muziek op mijn iPhone  :\'(

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #21894 Gepost op: 22-04-2013, 17:18:42 »
..huh? ???

Call me old-fashioned, maar als ik een bedrijf verdenk van associaties met de duivel dan vermijd ik het bedrijf, en hun producten :-\\

Offline AaPje16

• Forumlid
  • ▐ ●▼■
« Reactie #21895 Gepost op: 22-04-2013, 17:31:43 »
Nee ben ik met je eens hoor, maar die mening over het bedrijf had ik nog niet toen ik de producten aanschafte ;) En ik ben nie iemand die elk jaar weer een nieuwe telefoon oid koopt dus moet ik het er mee doen!

Offline Jann

• Forumlid
  • Derde plaats Dixit 2020
« Reactie #21896 Gepost op: 22-04-2013, 18:24:35 »
Ik snapte ook nooit wat van dat synchroniseren met iTunes toen ik nog een iPod had  :-\\
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline AaPje16

• Forumlid
  • ▐ ●▼■
« Reactie #21897 Gepost op: 22-04-2013, 18:49:52 »
Is er iemand die heel erg mega slim is en verstand heeft van iTunes/apple en mij kan helpen :( ?

Offline -ELISE-

• Forumlid
« Reactie #21898 Gepost op: 22-04-2013, 18:55:00 »
Is er iemand die heel erg mega slim is en verstand heeft van iTunes/apple en mij kan helpen :( ?

Heb je niet per ongelijk aangeklikt dattie ook foto's/podcasts of weet ik veel wat gaat synchroniseren? Want als dat zo is kun je er natuurlijk ook minder muziek op zetten. Anders. Heb je toevallig laatst een nieuwe versie van IOS (het besturingssysteem van je iphone) geupdate? Die vragen ook altijd behoorlijk wat geheugen waardoor er misschien nu minder over is voor je muziek.

Anders... zou ik het ook niet weten. Misschien alle muziek er even af halen en gewoon nog een keer proberen erop te zetten
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #21899 Gepost op: 22-04-2013, 19:15:25 »
Anders... zou ik het ook niet weten. Misschien alle muziek er even af halen en gewoon nog een keer proberen erop te zetten

uit- en weer aanzetten blijft toch de oplossing met het beste track-record ::jaja::