Zeg mensen die wel verstand hebben van biologie
[want ik heb het niet ]
Stel ik vijzel of maal puur/onverontreinigd ijzer heel fijn, tot een soort ijzerstof.
En stel ik eet een theelepeltje daarvan op. Mjammie.
Zou mijn lichaam het kunnen opnemen?
Kan me voorstellen dat het aan een of ander enzym moet zijn geplakt..
maar toen bedacht ik me dat die darmflora altijd zo enorm gevarieerd is dat er vast een bacterie is die ijzerionen aan enzymen kan plakken
Dus toen concludeerde ik dat ik geen idee had
Ik ga je vraag even beantwoorden met de veronderstelling dat je wel een beetje scheikunde kent
Mocht je iets niet snappen, vraag gerust!
Nou, dan moet je in eerste instantie al de goede ijzer hebben. Er zijn namelijk verschillende isotopen en nader onderzoek leert mij dat je Fe2+ moet hebben. (Fe3+ kan ook wel, maar die moet je lichaam dan eerst omzetten in Fe2+ dus dat lijkt me niet bij je vraagstelling passen.)
Daarom is het een stuk handiger als je het in de vorm van een zout inneemt, wat vervolgens in je lichaam wordt afgebroken. Dat wordt in te praktijk ook gegeven in de vorm van pillen, dus het lijkt me dat je lichaam dat wel kan opnemen.
Een stukje van Wikipedia over 'staalpillen'
"Staalpillen is een populaire benaming voor tabletten die het element ijzer bevatten en die worden voorgeschreven bij bloedarmoede door ijzergebrek (ferriprieve anemie). Er zijn diverse preparaten in de handel, met hoeveelheden van 100-200 mg ijzer in de vorm van ijzer(II)sulfaat of andere ferrozouten, soms in een vorm die langzaam vrijkomt. Het voordeel van een dergelijk slow-release preparaat is discutabel omdat ijzer vooral in de 12-vingerige darm (duodenum) wordt opgenomen. IJzer dat later uit de tablet vrijkomt zal niet meer worden opgenomen.
Sommige mensen krijgen last van maagpijn en/of constipatie door dit middel; ook wordt de ontlasting donkerder bij gebruik van ijzertabletten. Slechts een klein deel van het ijzer wordt daadwerkelijk opgenomen in het lichaam; gelijktijdig gebruik van vitamine C verhoogt de effectiviteit, gebruik van kalk en melkproducten verlaagt deze."
En ook ergens anders op Wikipedia staat het volgende:
"Het tweewaardig ijzer Fe2+, het zogenaamde heem-ijzer, wordt goed door het lichaam opgenomen en zit in vlees. Het driewaardig ijzer Fe3+, het zogenaamde non-heem-ijzer, dat in groenten voorkomt, moet eerst omgezet worden in het tweewaardige ijzer voordat het door het lichaam kan worden opgenomen. Dit gebeurt in een zure omgeving. Daarom wordt aanbevolen om staalpillen, die bestaan uit het driewaardige ferro-fumaraat, in te nemen met bijvoorbeeld sinaasappelsap of een vitamine C tablet. Melk en melkproducten verstoren de omzetting naar tweewaardig ijzer, doordat ze het maagsap minder zuur maken. Bij een ijzertekort kunnen ook organische ijzerverbindingen zoals ijzeraminochelaat ingenomen worden, die een betere werking hebben."
Is dit een goed genoeg antwoord?