Waarom krijg ik bij vragenlijsten voor psychologisch onderzoek meerdere keren dezelfde vraag,zij het soms in iets andere bewoording.
Ah, man, psychologische testtheorie - hier ben ik geheel in m'n element
Not to worry, zal het beknopt houden
De hoofdreden is de veronderstelling dat je vragenlijst betrouwbaarder wordt. Dus bv in de Nederlandse versie van de veelgebruikte SF-36 komen vergelijkbare vragen voor als [over de afgelopen 4 weken]: 1. Voelde u zich moe; 2. Voelde u zich uitgeput; 3. Had u veel energie?
In dit geval wordt een 6-punts schaaltje gebruikt, zodat er geen neutraal antwoord mogelijk is. Maar je kan je voorstellen dat iemand wel neutral is, en derhalve een 3 te laag vind, maar een 4 te hoog. Als er dan vervolgens 2 drieën en 1 vier worden ingevuld, ben je dus betrouwbaarder om dat specifieke component te meten dan wanneer je maar 1 item had.
Daar valt echter wel het een en ander op af te dingen. Vragenlijsten worden er nodeloos lang en saai van. Daarnaast kan ik me een uitgebreid onderzoek herinneren dat aantoonde dat multi-item schalen niet automatisch beter waren. Mogelijk dat dat onderzoek inmiddels is ontkracht, maar dacht dat het redelijk goed en vaak gerefereerd was. Dus is mogelijk dat er een kanteling plaats zal gaan vinden, hetgeen vast lang zal duren. Multi-item lijsten lijken logischer, iedereen is ermee opgeleid - en zeker in de praktijk boeit testtheorie niemand veel.
Enfin, dat is de hoofdreden. Secundair speelt soms een controle dat de invuller serieus is mee. Als je eerst vraagt op een 5-punts schaal aan te geven in hoeverre ze het eens zijn met de stelling "Ik ben heel moe" en verderop in de vragenlijst "Ik ben helemaal niet moe" - en de persoon is het met beide volledig eens, dan gaan er alarmbelltjes rinkelen.
Ohja, en als de vragenlijst nog in ontwikkeling is kan je er licht-verschillende items instoppen om te kijken welke combinatie van vragen samen de meeste variantie verklaart.
Dat is het, in globale zin.
vraag me af waarom er van tevoren al zo intelligent over de songfestivalliedjes gediscuzeurd wordt..
Hier heb ik geen verstand van