Voor zover ik weet zijn dat vaak complementaire kleuren, of juist kleuren die dichtbij elkaar horen.. Maar waarom?? Geen idee. Zal vast wel iets in ons brein zijn wat dingen logisch wil maken, of onbewuste associaties maakt
Ben het geheel met je eens - maar het waarom inderdaad..
Ik weet bijvoorbeeld nog dat in een ander terrein, de smaak, we hier in Europa graag smaken combineren die dicht bij elkaar zitten - terwijl de Oosterse keuken juist tegengestelde smaken combineert. Dus dat lijkt me vrijwel geheel cultureel.
Dus zat me af te vragen of het naast smaak, ook bij visuele zaken dergelijke culturele varianten bestaan.
En waarom we dus überhaupt combinaties mooi vinden.
Toegegeven, ik houd eigenlijk nooit van evolutionare verklaringen - daarmee kan je alles wegredeneren zonder bewijs, maar dat lijkt me hier niet de oorzaak.
Sommige kleuren komen niet in de natuur voor, zeker niet met onze consistentie en saturatie - maar toch vinden we ze mooi.
Hmmm kan natuurlijk met aandacht te maken hebben.
Vanaf baby's al zijn te drukke beelden te overweldigend, en eentonige beelden te saai. Alleen verschuift het gebied, als we ouder worden, van wat we interessant vinden. Dus je kan je voorstellen dat een bepaald variatie aan vormen en kleuren onze aandacht trekt.. in plaats van alleen effen-groene bomen.
Maargoed, dan verklaar je misschien een voorkeur voor variatie, en waarom we ook onnatuurlijke kleuren mooi zouden vinden. Maar nog niet de combinaties.
Kan natuurlijk op een wat dieper niveau liggen. Dat niet de ene kleurreceptor veel meer vuurt dan de ander.. of dat daar een voorkeur is.. hmm, die gedachte heb ik nog niet helemaal helder.
Maar als het uit zo'n niveau voorkomt met complementaire kleuren, dan zouden dieren het idd ook hebben. Intruiging.
Ja, maar het is deels ook wel weer mode bepaald. In tenniskleding zie ik nu heel vaak de kleuren paars en oranje samen terugkomen. Dat zijn toch ook niet kleuren waarvan ik zelf zou denken: oh dat is een goede combinatie.
Ja, maar mode heeft zelden met schoonheid te maken
Daar kom je in de wondere wereld van de sociale psychologie. Interesting - but different