Ik snap niet zo goed hoe Oekraïne zelf zou kunnen investeren in vrede? Een groepje (voor een groot deel Russische) rebellen houdt hevig gesubsidieerd door Rusland het oosten in zijn greep. Wil iedereen in het Oosten afscheiding? Nee, lang niet, dat is maar een heel klein groepje, maar zolang die geld van Rusland krijgen, kunnen ze doen wat ze willen. Is iedereen in het Oosten tegen dit verdrag? Nee, integendeel, het grootste deel van de bevolking is voor, ook in het oosten van Oekraïne. De verdeeldheid tussen het Russisch-talige en het Oekraïense deel bestaat al meer dan een eeuw, dat is niet in 2 jaar op te lossen. Maar het merendeel van de jongeren kijkt inmiddels richting Westen, daarom hebben ze zo hard gevochten voor dit verdrag. Ik had 2 Oekraïense meiden in mijn tennisgroep. Een uit Lviv, het Westen, een Russisch-talige uit Kiev. Degene uit Kiev zei vlak na het innemen van de Krim: wij hadden nooit gedacht dat Rusland dit zou doen. Ja een deel van de bevolking spreekt Russisch. Maar op een groepje terroristen in het Oosten na, heeft (bijna) de gehele bevolking zijn buik vol van Rusland. Maar ja, als Oekraïne iets doet wat Rusland niet wil, draait Rusland de gaskraan gewoon dicht. Moldavië wil ook graag meer toenadering tot het Westen. Toen was de Moldavische wijn (een van de besten wijnen in Oost-Europa) ineens niet meer goed genoeg volgens Rusland. Daarom snap ik niet zo goed wat Oekraïne precies zelf kan doen om het conflict met Rusland op te lossen. En de corruptie, ja die is heel hoog. Maar de jongeren willen graag dit verdrag om corruptie aan te kunnen pakken. Voor een handelsland (wat wij zeggen te zijn) is het denk ik ook behoorlijk schadelijk voor de economie om geen handelsverdragen te willen sluiten met corrupte landen. Voor Roemenië is Nederland bv de belangrijkste handelspartner. En met behulp van de Europese Unie is Roemenië inmiddels aan een schoonmaakactie waar Italië een voorbeeld aan zou kunnen nemen. Ik denk dat Jos van Rey daar allang achter slot en grendel had gezeten.
Nu vind ik dit hele referendum gewoon een verspilling van belastinggeld. Besluiten over verdragen hebben we volgens mij politici voor, dat hoeven wij niet te doen. Maar ik vind dit verdrag juist een mooie kans voor Oekraïne om de corruptie aan te pakken. Het zijn immers vooral de Oekraïners die last hebben van die corruptie.
Edit:
OT Waarom ik discussieren zo moeilijk vind. Ik probeer het hier op dit forum wel steeds meer te oefenen, want daar is een forum voor toch?
Maar ik ben altijd bang dat mensen boos op me gaan worden ofzo. En dat terwijl er op dit forum zulke lieve mensen zitten
Tja, misschien is dit het ideale forum om te oefenen dan?