Auteur Topic: Wat vraag jij je af?  (gelezen 3532974 keer)

Offline Starlight

• Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27320 Gepost op: 8-04-2016, 11:14:04 »

- Waarom zeggen we eigenlijk gezondheid als iemand niest? (waar komt die gewoonte vandaan?)
Die weet ik! Of tenminste, daar heb ik ooit een verhaal over gehoord wat wel of niet zou kunnen kloppen ;D

Het schijnt dat ze ooit geloofden dat als je niest je ziel je lichaam even verlaat, en dan bestond de kans dat ie niet meer terug wilde. Tenzij je gezondheid zei, dan ging je ziel gewoon weer terug je lichaam in ::jaja::

Als ik google vind ik overigens ook de verklaring dat niezen ziektes door de lucht zou kunnen verspreiden, en je daarom zowel de persoon zelf als de omstanders gezondheid wenst. Maar ziektes verspreiden kan bij hoesten ook, dus dan zouden we ook gezondheid moeten zeggen als iemand hoest :P
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
« Reactie #27321 Gepost op: 8-04-2016, 11:24:34 »
Ik heb mijn droombaan gevonden. Alleen weet ik nu niet wat te doen. Het is namelijk niet in Nederland, maar ik voldoe aan de criteria  ???. Help!  ;)
Wat moet RN nou zonder Silvermaiden? Niet doen.....

Haha, als jij de persoon bent die men zoekt, en ze willen je hebben: niet laten schieten, die kans.

@Swifty: je geeft precies weer waarom ik woensdag gedaan heb wat ik (niet) gedaan heb. Hoewel ik normaalgesproken altijd ga stemmen, hdb ik dat nu weloverwogen niet gedaan.

Verdere uitleg in het Politiek-topic....

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #27322 Gepost op: 8-04-2016, 12:59:13 »
Nieuw vragenrondje van dingen die in me opkwamen na het opstaan ???
Wie weet heeft HDD daar wel een mooie anekdote over. :D

I do, maar had vanochtend geen zin om een stuk op m'n mobiel te gaan tikken; want dat is veel werk, en als ik swype dan pakt hij toch nog best eens de verkeerde wooden.

- De niesende gezondheid vertrouw ik geheel op S ;) Zou interessant zijn om te kijken hoe in een geheel andere cultuur daarmee wordt omgegaan.

- Treinmachinisten verwacht ik niet. Beide treinen gaan 140; totaal 280 p/u. Dat is bijna 80 meter per seconde. Sowieso heb je dan relatief weinig tijd om te zien dat de andere trein nadert; maar een zwaaibeweging duurt zo.. een halve seconde. Dus dat is niet extreem veel; in vergelijking, meestal is iemands reactievermogen zo 180-200 milliseconden. Dus tijdens die halve seconde van de groet, komt de andere trein 40 meter dichterbij. Oftewel, je moet beginnen te zwaaien als de ander een half voetbalveld ver weg is.
Ja, het kan, als beide het prima timen; want 40 meter lijkt me ongeveer ook de afstand dat je een aanstormend iemand in een donkere cabine kunt herkennen. Maar het is allemaal niet eenvoudig.

- Okay, dan de interessantste; het wakker worden voor de wekker.
Ja, hier spelen allerlei dingen een rol bij. Dit zijn de dingen die bij me te binnen schoten, maar goed kan natuurlijk best zo zijn er ik nog belangrijke dingen mis.
* Interne klok: is gewoon vrij goed. Je wordt zelden een uur voor je wekker wakker; in ieder geval, wanneer je al een redelijke tijd dat tijdstip als je wekker aan houdt. Niet paniekeren, maar ik ga hier even een bellcurve neermikken:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Een bellcurve is niet moeilijk. Hoe dichter een mogelijkheid bij het midden is, hoe hoger de kans. Als je naar schoenmaat in Nederland zou kijken, dan is 41 vrij gemiddeld; misschien komt het zelfs overeen met de X in de afbeelding. Dus als je een willekeurige schoen zou pakken in Nederland, dan heb je een vrij grote kans dat het 41 is. Hoe extremer de keuze [maat 33, of 50, ofzo], hoe kleiner de kans dat je zo'n schoen pakt.
Bij wakker worden is het niet anders. Je internet klok is gewend aan de wekker; en dan gemiddeld [en dus het vaakst] er iets vóór wakker worden. Het is mogelijk dat je een uur te vroeg wakker wordt, maar dat is ver van het gemiddelde - dus dat heeft een heel kleine kans zodat je het maar heel zelden ervaart. En daarnaast ervaar je nooit dat je ná je wekker wakker wordt, want dan is de wekker al gegaan.
* Geheugen - wat je op valt: Als mensen net een horloge hebben, valt ze vaak op dat ze juist op eigenaardige tijdstippen kijken. Bijvoorbeeld op het hele uur; of net als een minuut vol wordt gemaakt; of precies kwart voor/over; of 17:17 of 13:14 ofzo. En dat komt doordat er gewoon HEEL veel van dergelijke tijden zijn, zeker als je een beetje met cijfertjes bezig bent. Dus van relatief veel tijden is wel iets logisch te vinden. En de rest vergeet je. Dat selectieve herinneren heb je ook bij wakker worden. Als je 5 dagen op rij door je wekker wakker word, dan valt dat niet echt op. Je hebt dat ding daarvoor gekocht, natuurlijk wekt hij je. Maar als je 3 dagen op rij er.. minder dan een kwartier voor de wekker wakker wordt, dan valt het wel op. Ook als het de ene keer een kwartier was, de andere keer 3 minuten, en de derde keer 8 minuten. Het valt allemaal in de categorie 'net voor de wekker', wordt samen onthouden, en is samen opmerkelijk.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #27323 Gepost op: 8-04-2016, 12:59:21 »
* Geheugen - wat je vergeet: Je vergeet heel veel. Heb je weleens gehad dat je om 5 uur, of vroeger, moest opstaan? Wedden dat je dat zou kunnen zonder wekker.
Het uitermate intrigerende aan slapen is namelijk, dat iedereen 's nachts heel vaak heel kort wakker is. Niet een enkel wc-en-woel moment; maar misschien 15 keer, voor minder dan een minuut. Dan ben je gewoon functioneel en bewust; maar slaapt vrijwel meteen weer in, zonder er iets van te herinneren. Als je nu toevallig er belachelijk vroeg uit moet, dan check je op dat moment misschien de klok, of je er al uit moet. En als bij dat random wakker-moment ineens blijkt dat het 4:46 is, en je over 14 minuten wakker zou moeten worden, krijg je even een adrenaline rush; blijf je expliciet wél wakker, en voila - het is je gelukt om heel vroeg uit jezelf wakker te worden.
Was een paar jaar geleden bij een lezing over slapen, van een hoogleraar over de biochemische kant er van. Blijkbaar staat het idee ter discussie wat slaappillen eigenlijk doen. Het idee dat hij daar verdedigde, was dat het zeker niet alleen zorgde dat je brein een signaaltje kreeg dat het bedtijd was. Maar dat het ook inhaakte op je geheugen. Mensen zouden niet specifiek lijden onder vermoeidheid van te weinig slaap; maar goeddeels aan frustratie door het wakker liggen. Dus bij normale slaap wordt alle herinnering aan korte wakkermomenten weggevangen; door dat via slaappillen ook met langere episodes te doen.. Zelfde effect als wanneer mensen door zouden slapen - wat niet weet dat niet deert ;)
Anyway, weet niet wat de huidige staat van onderzoek wat dat betreft is. Mogelijk is het inmiddels verworpen. Afijn, vond net dit artikeltje: Psychology Today maar die is alweer uit 2011, dus niet extreem nieuw.

Anyway, dus zulke dingetjes kunnen helpen dat je kort voor je wekker wakker wordt ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline putyourHANSup!

• Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
« Reactie #27324 Gepost op: 8-04-2016, 14:01:43 »
Interessant HDD! :)

Offline AaPje16

• Forumlid
  • ▐ ●▼■
« Reactie #27325 Gepost op: 8-04-2016, 15:48:25 »
Dat wilde ik net zeggen :(
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #27326 Gepost op: 8-04-2016, 17:16:32 »
Is het al Prinsjesdag?  ???

En zo niet, bestaat er dan een clubje van oudere dames op leeftijd met rode hoedjes en blauwe jasjes en een bloem die van alles delen over cultuur, kijken naar De Wereld Draait Door (maar alleen als er leuke gasten zijn), Gijs Scholten van Asschat een geweldig acteur vinden, ontsnapt zijn aan een brandje in een theater, vinden dat er veel talent is in Nederland, niet graag naar de Voice kijken en iets cultureels hebben? En waarom zien ze er allemaal hetzelfde uit? Ja je hoort nog eens wat als mensen voor je in de trein zitten.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2016, 17:23:09 door Mollenvanger-MV »

Offline putyourHANSup!

• Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
« Reactie #27327 Gepost op: 8-04-2016, 17:42:38 »
Waarom hebben Bassie en Adriaan zo vaak Spanje bezocht in verhouding tot andere bestemmingen?

Offline MollenvangR

• Forumlid
« Reactie #27328 Gepost op: 8-04-2016, 17:59:23 »
Waarom hebben Bassie en Adriaan zo vaak Spanje bezocht in verhouding tot andere bestemmingen?
Dat is een interessante vraag waar ik voor een deel een antwoord heb. Er zijn natuurlijk 3 van de 9 series volledig in Nederland opgenomen (Plaaggeest, Diamant, Kroon). Blijven er 6 over, daarvan zijn er 3 voor een deel in Spanje opgenomen (Sleutel, Professor en Schatkaart). De andere series hebben ze rondtouren gemaakt door Griekenland, Europa en Amerika. Valt op zich dus nog wel mee qua Spanje.

Wat ik ooit gelezen heb is dat de Huilende professor eigenlijk op  Malta gedraaid zou worden, maar dat de overheid lastig deed daar met vergunningen. En dat ze voor de serie na de Schatkaart (kroon) op locatiebezoek zijn geweest in Maleisië  :o maar daar is het nooit van gekomen en bleven ze in Nederland ;D Dus ze wilden wel naar andere landen dan Spanje, alleen niet altijd gelukt om welke reden dan ook.

Offline MollenvangR

• Forumlid
« Reactie #27329 Gepost op: 8-04-2016, 23:02:05 »
Gaat Storm nog een keer naar het voetballen toe? Al is het maar om nu wél doelpunten te zien  ::rofl:: #0-0

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #27330 Gepost op: 8-04-2016, 23:44:36 »
Dat is een interessante vraag waar ik voor een deel een antwoord heb. Er zijn natuurlijk 3 van de 9 series volledig in Nederland opgenomen (Plaaggeest, Diamant, Kroon). Blijven er 6 over, daarvan zijn er 3 voor een deel in Spanje opgenomen (Sleutel, Professor en Schatkaart). De andere series hebben ze rondtouren gemaakt door Griekenland, Europa en Amerika. Valt op zich dus nog wel mee qua Spanje.

Wat ik ooit gelezen heb is dat de Huilende professor eigenlijk op  Malta gedraaid zou worden, maar dat de overheid lastig deed daar met vergunningen. En dat ze voor de serie na de Schatkaart (kroon) op locatiebezoek zijn geweest in Maleisië  :o maar daar is het nooit van gekomen en bleven ze in Nederland ;D Dus ze wilden wel naar andere landen dan Spanje, alleen niet altijd gelukt om welke reden dan ook.

Bas en Aad hebben ook jaren in spanje gewerkt, toen ze nog echt acrobaten waren geloof ik. Aad woont daar nu zelfs ook.. dus ze hebben we echt banden met Spanje.

Offline Stormpie

• Forumlid
« Reactie #27331 Gepost op: 9-04-2016, 11:47:16 »
Gaat Storm nog een keer naar het voetballen toe? Al is het maar om nu wél doelpunten te zien  ::rofl:: #0-0

misschien als we volgend jaar weer uitgenodigd worden  ;D
er was eens......

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #27332 Gepost op: 10-04-2016, 10:17:45 »
Zou er vandaag een toptijd (onder de 2.05) uitrollen in Rotterdam? En gaat Nederland ''een woordje meespreken''?

Offline Starlight

• Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
« Reactie #27333 Gepost op: 11-04-2016, 14:31:14 »
Waarom ik ook alweer dacht dat het een goed idee was om het vak te gaan volgen wat ik nu volg :\'(

Ik had gewoon lekker het vak over tweede taalverwerving moeten gaan volgen. Misschien had ik dan niet veel nieuws geleerd, maar het was in ieder geval interessant geweest en ik had er tenminste ook nog wat aan gehad voor m'n scriptie. Maar ja, niets meer aan te doen :-\\
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MollenvangR

• Forumlid
« Reactie #27334 Gepost op: 11-04-2016, 16:31:10 »
Why...?
« Laatst bewerkt op: 11-04-2016, 16:36:50 door Mollenvanger-MV »

Offline Vieffan

• Forumlid
« Reactie #27335 Gepost op: 12-04-2016, 14:31:03 »
Will it ever get any better?

Offline MollenvangR

• Forumlid
« Reactie #27336 Gepost op: 12-04-2016, 17:10:32 »
Will it ever get any better?
I hope ::hug:: wat ist? (mag evt. ook via pm als je het niet op het forum wil gooien :))
« Laatst bewerkt op: 12-04-2016, 17:23:04 door Mollenvanger-MV »

Offline Vieffan

• Forumlid
« Reactie #27337 Gepost op: 12-04-2016, 18:40:56 »
Kort gezegd: depressie :( en dat in combinatie met een slecht cijfer is niet heel goed
« Laatst bewerkt op: 12-04-2016, 18:42:38 door Vieffan »

Offline MollenvangR

• Forumlid
« Reactie #27338 Gepost op: 12-04-2016, 18:45:10 »
Kort gezegd: depressie :( en dat in combinatie met een slecht cijfer is niet heel goed
::hug:: ::hug:: klein gebaar deze hug, zal niet veel helpen, maar weet je in ieder geval gesteund door mij (en andere forumleden :))

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #27339 Gepost op: 12-04-2016, 19:04:29 »
 ::hug::
You'll never walk alone