Nieuw vragenrondje van dingen die in me opkwamen na het opstaan
Wie weet heeft HDD daar wel een mooie anekdote over.
I do, maar had vanochtend geen zin om een stuk op m'n mobiel te gaan tikken; want dat is veel werk, en als ik swype dan pakt hij toch nog best eens de verkeerde wooden.
- De niesende gezondheid vertrouw ik geheel op S
Zou interessant zijn om te kijken hoe in een geheel andere cultuur daarmee wordt omgegaan.
- Treinmachinisten verwacht ik niet. Beide treinen gaan 140; totaal 280 p/u. Dat is bijna 80 meter per seconde. Sowieso heb je dan relatief weinig tijd om te zien dat de andere trein nadert; maar een zwaaibeweging duurt zo.. een halve seconde. Dus dat is niet extreem veel; in vergelijking, meestal is iemands reactievermogen zo 180-200 milliseconden. Dus tijdens die halve seconde van de groet, komt de andere trein 40 meter dichterbij. Oftewel, je moet beginnen te zwaaien als de ander een half voetbalveld ver weg is.
Ja, het kan, als beide het prima timen; want 40 meter lijkt me ongeveer ook de afstand dat je een aanstormend iemand in een donkere cabine kunt herkennen. Maar het is allemaal niet eenvoudig.
- Okay, dan de interessantste; het wakker worden voor de wekker.
Ja, hier spelen allerlei dingen een rol bij. Dit zijn de dingen die bij me te binnen schoten, maar goed kan natuurlijk best zo zijn er ik nog belangrijke dingen mis.
* Interne klok: is gewoon vrij goed. Je wordt zelden een uur voor je wekker wakker; in ieder geval, wanneer je al een redelijke tijd dat tijdstip als je wekker aan houdt. Niet paniekeren, maar ik ga hier even een bellcurve neermikken:
Een bellcurve is niet moeilijk. Hoe dichter een mogelijkheid bij het midden is, hoe hoger de kans. Als je naar schoenmaat in Nederland zou kijken, dan is 41 vrij gemiddeld; misschien komt het zelfs overeen met de X in de afbeelding. Dus als je een willekeurige schoen zou pakken in Nederland, dan heb je een vrij grote kans dat het 41 is. Hoe extremer de keuze [maat 33, of 50, ofzo], hoe kleiner de kans dat je zo'n schoen pakt.
Bij wakker worden is het niet anders. Je internet klok is gewend aan de wekker; en dan gemiddeld [en dus het vaakst] er iets vóór wakker worden. Het is mogelijk dat je een uur te vroeg wakker wordt, maar dat is ver van het gemiddelde - dus dat heeft een heel kleine kans zodat je het maar heel zelden ervaart. En daarnaast ervaar je nooit dat je ná je wekker wakker wordt, want dan is de wekker al gegaan.
* Geheugen - wat je op valt: Als mensen net een horloge hebben, valt ze vaak op dat ze juist op eigenaardige tijdstippen kijken. Bijvoorbeeld op het hele uur; of net als een minuut vol wordt gemaakt; of precies kwart voor/over; of 17:17 of 13:14 ofzo. En dat komt doordat er gewoon HEEL veel van dergelijke tijden zijn, zeker als je een beetje met cijfertjes bezig bent. Dus van relatief veel tijden is wel iets logisch te vinden. En de rest vergeet je. Dat selectieve herinneren heb je ook bij wakker worden. Als je 5 dagen op rij door je wekker wakker word, dan valt dat niet echt op. Je hebt dat ding daarvoor gekocht, natuurlijk wekt hij je. Maar als je 3 dagen op rij er.. minder dan een kwartier voor de wekker wakker wordt, dan valt het wel op. Ook als het de ene keer een kwartier was, de andere keer 3 minuten, en de derde keer 8 minuten. Het valt allemaal in de categorie 'net voor de wekker', wordt samen onthouden, en is samen opmerkelijk.