Jaa je hebt gelijk dat je er meer ervaring door hebt maar de meeste mensen die Onderwijsassistent studeren willen door naar de PABO of een andere welzijnsopleiding op HBO. En omdat de meesten dan geen behoefte hebben aan gehandicaptenzorg, werken met ouderen of de kinderopvang (en dit is echt saai ) hebben ze de opleiding Onderwijsassistent Niveau 4 gemaakt.
Maar ik heb vooral voor Onderwijsassistent gekozen omdat het goed aansluit op de HBO opleidingt Pedagogiek die ik wil gaan volgen na deze opleiding
ik snap dat als je naar de pabo wil liever de voorkeur geeft aan OA, en toch zou ik dan voor spw gaan.
zoals ik al zei, het is maar een klein gedeelte van de opleiding wat niet over OA gaat als je dat zou willen.
je hebt zelf alle keus en als je persé OA wil dan kan dat. zelfs in de eerste 2 jaar waarbij je diversiteit zou hebben, heb je nog 2 stages in het basisonderwijs.
ik vind de spw zelf beter aansluiten op pedagogiek, zeker als je richting kinderopvang gaat.
natuurlijk heb je op de basisschool ook pedagogisch-gerichte kanten, maar die zul je veel meer tegen komen in de kinderopvang.
in het basisonderwijs is het toch meer onderwijzen, wat je in de kinderopvang in principe niet tegen komt (iniedergeval niet zo puur als op de basisschool).
misschien heb je minder met de kleinste kinderen, maar als je de kinderopvang saai vind, zou ik toch nog eens heel goed nadenken of pedagogiek dat is wat je wil.
het ís heel wat anders dan kinderopvang, maar het staat wel bol van de pedagogiek. en die poepbroeken en blèrende kinderen moet je dan misschien maar voor lief nemen
(en nogmaals: dat zou dan maar één stage zijn van een half jaar).
en dan hou je nog al die punten die ik al aanhaalde, je cv, ervaring, ed.