De top 3 van Nederlandse sporthoogtepunten in de periode 2010-2019
1. Max Verstappen wint zijn eerste Formule 1 Grand Prix (2016)
Een Nederlander die een GP wint. Wie had dat ooit kunnen denken? Ja, de Indy 500 was al gewonnen, en ook de 24 uur van Le Mans, maar een Formule 1 race nog niet. Maar in Spanje was het dan zo ver! Voor mij het sportmoment van dit decennium, al zitten de nummers 2, 3 en 4 er vlak achter...
2. Handbal-dames wereldkampioen (2019)
Op de valreep nog een sensatie. Ja, Nederland is al jaren lekker bezig met de handbaldames, maar wereldkampioen? Nee, die hebben weinig mensen ooit zien aankomen tegen de bestaande wereldtop.
3. Tom Dumoulin wint de Giro d'Italia (2017)
37 Jaar na Zoetemelk eindelijk weer een Nederlandse renner die een van de grote rondes weet te winnen! En qua parcours zeker een van de zwaarste. Heel Nederland kleurde dankzij Dumoulin terecht roze. (Had hij de Tour gewonnen was het zeker de nummer 1 geworden, maar dit is ook al mooi) Tevens eer ik hiermee meteen alle andere topprestaties van Nederlandse wielrenners van de laatste jaren.
Eervolle vermeldingen voor: Voetbal-dames Europees kampioen (2017), Honkbal-heren wereldkampioen (2011), Bernard ten Brinke wint etappe in de Dakar-rallye (2018), Feyenoord kampioen Eredivisie (2017)
De top 3 van de meest irritante woorden/begrippen van de periode 201-2019
1. Duurzaam
Nederland moet duurzamer worden, duurzaam dit, duurzaam, dat, duurzaam geproduceerd... Je wordt er werkelijk de laatste paar jaar mee doodgegooid. Veel mensen zijn het daar roerend mee eens. Tuurlijk, Nederland en zijn burgers moet zeker op dat soort dingen letten, maar om nou met alle duurzame dingen te worden bekogeld? Nee.. Daarbij: jongeren schreeuwen tegenwoordig om het hardst dat Nederland groen, duurzaam moet worden, maar ondertussen kopen de meesten wel ieder moment een nieuwe telefoon. En de oude? Vaak gaat die weg. Alsof dat zo duurzaam is. Of men koopt meermaals per jaar weer eens nieuwe kleding. Is dat duurzaam?
2. Vliegschaamte
Ook weer zo'n irritant woord van de laatste jaren. Men wil graag vliegen maar schaamt zich er wel voor. Gelukkig kan je bij veel maatschappijen en reisorganisaties die schaamte afkopen door iets extra te betalen voor nieuwe bomen... Ik zou zeggen: als je je echt schaamt voor vliegen, ga dan helemaal niet vliegen.
3. Milieubewust
Het milieu is zeker belangrijk, maar om daar keer op keer weer mee worden geconfronteerd... Juist door de overvloed en het gebruik te pas en te onpas heb ik zelf steeds minder zin om me milieubewust te gaan gedragen. Ook de staat heeft er een handje van... (vooral door die 'groene' partijen helaas) Zo zou iedereen elektrisch moeten gaan rijden. Maar ja, volgens mij heeft men er niet altijd even goed over nagedacht. Voor wat er tijdens de productie van een elektromotor aan slechte stoffen vrijkomt kan een Dieselmotor meer dan 80.000 kilometer rijden. En als die elektrowagens aan hun levenseinde komen zit je ook met al die levensgevaarlijke stoffen die in zo'n motor zitten. En naar ik vrees ook in de natuur terecht gaan komen.
Eervolle vermelding voor: 'groene' energie (die vaak niet zo groen is als men beweert), #Metoo (vooral omdat men mannen die aangifte deden veelal niet serieus nam)