Oei, spannende dag voor velen. Bakkertje in ieder geval alsnog gefeliciteerd, voor de rest duim ik nog even mee.
In mijn tijd was het anders geregeld. De avond voor de officiële diploma-uitreiking hadden de leraren nog eerst een vergadering. Die avond werden alleen de leerlingen gebeld die nog een herkansing moesten doen. De rest kreeg de volgende dag op school tijdens de uitreiking officieel te horen of ze geslaagd of gezakt waren. Ik kreeg geen telefoon, dus voor mij was het erop of eronder. Ik twijfelde enorm aan mijn Engels.
Tijdens de uitreiking had ik nog een flinke schrik te pakken. Tijdens de examens zelf werden de leerlingen alfabetisch op achternaam opgeroepen om zitting te nemen. Mijn achternaam heeft nog een voorvoegsel en alfabetisch werd de voorvoegsel altijd gebruikt (T i.p.v. de W).
Toen de uitreiking eenmaal kwam, ging dat ook op alfabet. Iedereen die geslaagd was werd naar voren geroepen en kreeg een kort woordje van de rector.
Toen ze de T voorbij waren was mijn naam nog niet genoemd. Ik dacht: "Gezakt". Maar gelukkig, de W kwam nog. Engels was wel een 4, maar met één 7 als één-na-laatste cijfer, rest allemaal 8en en nog een 9 had ik meer dan genoeg compensatie.
OT: Forum bij lezen en waar nodig aanvullen met mijn geneuzel