wachten samen met koekoe
even tegen D*N zeggen dat er nog wel een nieuwe avatar komt
Maar eerst mijn beloftes nakomen.Lukie,het duurde wel even,maar het was dus toch niet van het kastje naar de muur.
Vandaag kreeg ik het volgende:
"Mijnheer koekoe,
Ik verwijs naar uw mail van 9 april aan minister Schauvliege. Aangezien ik bevoegd ben voor media, heeft zij uw boodschap aan mij doorgestuurd.
Dat u in Vlaanderen via internet geen programma’s van de Nederlandse televisieomroepen kan bekijken en dat omgekeerd Nederlanders geen streaming beelden kunnen bekijken van Vlaamse omroepen, houdt verband met de (intellectuele eigendoms)rechten op de programma’s: het is namelijk zo dat televisieprogramma’s gemaakt of aangekocht worden voor een bepaald zendgebied en dus voor een bepaalde groep kijkers. De uitzendrechten voor deze programma’s zijn in principe gekoppeld aan dit zendgebied.
Nederlandse televisieprogramma’s worden gemaakt voor het Nederlands publiek en de rechten worden bedongen voor de Nederlandse kijkers. Op basis van dat potentieel aan kijkers moet het tarief van de rechten voor de uitzending van een programma betaald worden. Omgekeerd dus ook: de livestream van Parijs-Roubaix is beperkt tot België en deze livestreams kunnen enkel in België bekeken worden. De filtering daartoe gebeurt op IP-adres-niveau: als de RTL-server ziet dat de vraag tot streaming komt van een Belgische internetgebruiker die dus met een Belgisch IP-adres de vraag stelt, wordt dit geblokkeerd.
Dit wel toelaten zou inhouden dat men dus de rechten moet onderhandelen voor meerdere landen en dit zou niet alleen onbetaalbaar, maar ook commercieel moeilijk haalbaar zijn. Beelden zouden dan niet meer exclusief zijn en het risico op piraterij zou ook te groot zijn.
Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groeten,
Ingrid LIETEN"