Ik vind Marleen absoluut niet achterbaks. Ik krijg de indruk dat ze tamelijk overvallen werd door het geval John/Carl - Esther en eerst niet echt wist hoe te reageren. Dat ze daarbij toen maar de zijde koos van de heren verdient hoe dan ook geen schoonheidsprijs, maar ik durf er iets onder te verwedden dat het merendeel van de forumdeelnemers in eenzelfde val zouden trappen. Haar om die reden achterbaks noemen vind ik op zijn zachtst gezegd een fraai staaltje 'Beste Stuurlui'.
In het idee dat het geval Esther haar overviel word ik des te meer gesterkt door het feit dat je haar voor je ogen zag veranderen toen ze wat directer met Esther te maken kreeg. Toen begon ze zich van het negativisme te distantiëren, en maakte er zelfs een sturende opmerking over tegen Meredith. Ik weet die opmerking niet meer precies, maar het getuigde ervan dat ze op dat moment besefte hoe kwalijk de hele gecreëerde sfeer voor de groep was. Ik hoop wel dat jullie beseffen dat zoiets vanaf de zijlijn veel helderder is dan wanneer je er middenin zit. Zo merk ikzelf dat ik bepaalde spanningsvelden op mijn werk na een vakantie veel duidelijker en afstandelijker kan beoordelen dan normaal. Zo werkt dat nu eenmaal.
Ik vind Marleen een intelligente, rustige vrouw, die zich wel erg op de vlakte houdt. Niet zozeer uit lafheid volgens mij, en zeker niet uit achterbaksheid, maar gewoon omdat ze me iemand lijkt die de kerk graag in het midden houdt. We kunnen nou eenmaal niet allemaal temperamentvolle kruidje-roer-me-nieten zijn.