Auteur Topic: [kandidaat Nl] Douwe  (gelezen 104080 keer)

Offline Starry Night

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat Nl] Douwe
« Reactie #280 Gepost op: 27-10-2005, 18:28:52 »
Ze hebben toch gelijke kansen? Alle deelnemers hebben zes stemmen gekregen die ze mogen inzetten wanneer ze maar willen.

Op zich is dat zo. Dat heb ikzelf eerder ook al betoogd en verdedigd. En toch...

Het zullen juist de echte Robinsons en de mensen die goed in de groep liggen zijn, die hun stemmen sparen. Het inzetten van alle stemmen is een kamikaze-actie. En dat is dus precies wat mij er niet aan bevalt. Het geeft de zwakkere broeders (om het maar even heel gemakzuchtig in een term te vatten) een wapen, dat juist de serieuze kanshebbers niet hebben. In die zin is het dus helemaal niet zo eerlijk. Het bevoordeelt de kanslozen die zich eerder - al is het maar uit wraak - dit wapen kunnen permitteren.

Ik ben er trouwens nog niet echt uit, hoor. Ik ben heel erg aan het proberen vage gevoelens in woorden en argumenten te vatten. De andere kant is namelijk dat echte kanshebbers weer meer in staat zijn stemmen met anderen te delen. Ik vind het moeilijk... Maar ik kan Lukas' idee hierover toch volgen. Er zit gewoon iets in.

Douwe heeft niets anders gedaan dan dat in deze stemronde. Dan vind ik het unfair dat je iemand de zwarte piet toespeelt en hem probeert onderuit te halen. Iemand die niets anders gedaan heeft dan de spelregels te gebruiken in zijn voordeel.

(...)

Het nieuwe stemsysteem staat hier dus helemaal buiten wat mij betreft. Je kan daar je twijfels bij hebben en je kan daar andere voorstellen voor hebben. Dat is allemaal prima. Maar houd het daar dan bij en ga niet iemand afbranden omdat hij jou favoriet eruit heeft gestemd. ::niet-ok::

Oh, maar daar ben ik het helemaal mee eens. Douwe treft in deze geen enkele blaam. Absoluut niet! Het gaat mij dus alleen om de regel an sich. Niet om de mensen.
« Laatst bewerkt op: 27-10-2005, 18:45:40 door Starry Night »

Offline Beaudelaire

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #281 Gepost op: 27-10-2005, 18:30:23 »
Douwe moet winnen!!
En het gaat em lukken ook

Offline Starry Night

• Forumlid
« Reactie #282 Gepost op: 27-10-2005, 18:44:38 »
Als Douwe zich echter bedreigd voelde en het enige motief van Douwe was zelfbehoud dan had Douwe alleen wel op Marleen moeten stemmen.

Het enige motief voor Douwe om al zijn stemmen te gebruiken was zelfbehoud. Douwe is echter niet iemand die 100% tactisch is. Okay, hij wilde zijn hachie redden, maar niet door hiervoor de meest logische strategie te volgen (die jij beschrijft), maar zijn basisprincipes.

Douwe is iemand die er zeer strikte beginselen op nahoudt voor zichzelf. En dat anderen die beginselen niet kunnen volgen, dat is niet zijn probleem. Al plonst een compleet kamp in het geurige sop, Douwe vindt dat niet bij het spel horen en blijft meurend aan de kant staan. Douwe heeft niks met Maxime, Maxime heeft Douwe een zwarte stem willen geven. Wie is dus de enige logische keus voor Douwe om te wippen? Maxime. Niet Marleen, omdat hij die mag. Al heeft ze een zwarte stem. Douwe doet geen concessies aan zijn principes.

Zo zit de man nu eenmaal in elkaar, en dat bewonder ik zeer in hem.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #283 Gepost op: 27-10-2005, 18:48:50 »
Het enige motief voor Douwe om al zijn stemmen te gebruiken was zelfbehoud. Douwe is echter niet iemand die 100% tactisch is. Okay, hij wilde zijn hachie redden, maar niet door hiervoor de meest logische strategie te volgen (die jij beschrijft), maar zijn basisprincipes.

Douwe is iemand die er zeer strikte beginselen op nahoudt voor zichzelf. En dat anderen die beginselen niet kunnen volgen, dat is niet zijn probleem. Al plonst een compleet kamp in het geurige sop, Douwe vindt dat niet bij het spel horen en blijft meurend aan de kant staan. Douwe heeft niks met Maxime, Maxime heeft Douwe een zwarte stem willen geven. Wie is dus de enige logische keus voor Douwe om te wippen? Maxime. Niet Marleen, omdat hij die mag. Al heeft ze een zwarte stem. Douwe doet geen concessies aan zijn principes.

Zo zit de man nu eenmaal in elkaar, en dat bewonder ik zeer in hem.
Je gaat ervanuit dat Douwe welbewust en doordacht Maxime eruit heeft gestemd. ::)

Offline Starry Night

• Forumlid
« Reactie #284 Gepost op: 27-10-2005, 18:53:57 »
Je gaat ervanuit dat Douwe welbewust en doordacht Maxime eruit heeft gestemd. ::)

Ja. Jij niet dan?

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #285 Gepost op: 27-10-2005, 19:02:27 »
Douwes bewering dat hij geen andere keuze moeten we dus lezen als : Douwe geweten liet hem niet toe dan dat hij iemand anders koos dan Maxime.   :D

Offline Nootje

• Forumlid
  • Zoek de verschillen ...
« Reactie #286 Gepost op: 27-10-2005, 19:12:28 »
Douwes bewering dat hij geen andere keuze moeten we dus lezen als : Douwe geweten liet hem niet toe dan dat hij iemand anders koos dan Maxime.   :D

Zo interpreteer ik het in ieder geval wel.

Ook als je uit zelfbehoud een noodsprong maakt kun je een integere overweging nemen.  Dat blijkt maar weer eens;   Douwe kon met Maxime niet overweg en wel met Marleen.  Met de keuze Maxime is hij zichzelf dan wederom trouw gebleven

Waarschijnlijk heeft hij het risico wat jij beschrijft voor lief genomen.  Misschien is hij er vanuit gegaan dat Carl, gezien zijn "manieren", zijn "vriend" toch niet zou steunen.  Dit in tegenstelling tot Fleur die zich wel een ware vriendin toont.

Ik prijs Douwe juist dat hij niet op Marleen stemde en m.i. zo heeft laten zien dat hij niet ten koste van alles wilde blijven.

« Laatst bewerkt op: 27-10-2005, 19:28:20 door Nootje »
Mensen zijn als dieren... behandel dieren als mensen...

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #287 Gepost op: 27-10-2005, 19:18:02 »
Ik prijs Douwe juist dat hij niet op Marleen stemde en m.i. zo heeft laten zien dat hij niet ten koste van alles wilde blijven. 

Was het niet voor het stemmen dat Maxime zei : "Ik denk niet dat ik die neutraliserende stem nu al nodig heb ?".
Ik denk niet dat Maxime Douwe de indruk gaf dat hij op veel weerstand hoefde te rekenen. Douwe heeft zijn plan tot in de puntjes uitgevoerd lijkt me zo.  ;D

Offline Nootje

• Forumlid
« Reactie #288 Gepost op: 27-10-2005, 19:21:30 »
Was het niet voor het stemmen dat Maxime zei : "Ik denk niet dat ik die neutraliserende stem nu al nodig heb ?".
Ik denk niet dat Maxime Douwe de indruk gaf dat hij op veel weerstand hoefde te rekenen. Douwe heeft zijn plan tot in de puntjes uitgevoerd lijkt me zo.  ;D

Dat wordt ná het stemmen gevraagd.
Plan uitgevoerd mét mooie principes.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #289 Gepost op: 27-10-2005, 19:27:49 »
Dat wordt ná het stemmen gevraagd.
Plan uitgevoerd mét mooie principes.
De neutraliserende stem wordt lijkt me van te voren ingezet.
Maxime, net uit de ziekboeg, geexecuteerd door iemand met mooie principes. Een hele troost. ::bravo::
Het is een hard spel en het spel wordt door Douwe uitstekend gepland, ja dat doe je vooraf, en gespeeld. ::ok::

Offline Nootje

• Forumlid
« Reactie #290 Gepost op: 27-10-2005, 19:30:11 »
De neutraliserende stem wordt lijkt me van te voren ingezet.
Maxime, net uit de ziekboeg, geexecuteerd door iemand met mooie principes. Een hele troost. ::bravo::
Het is een hard spel en het spel wordt door Douwe uitstekend gepland, ja dat doe je vooraf, en gespeeld. ::ok::

Dat mag jou dan wel zo lijken, maar is niet zo.  Ik zie niet in waarom trouwens, want lijkt mij niet echt logisch.
EP vraagt na het pakken van de pot met stemmen aan Maxime of hij zijn neutraliserende stem wil inzetten.!!!  Dat is alle malen zo gegaan.
« Laatst bewerkt op: 27-10-2005, 19:48:17 door Nootje »

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #291 Gepost op: 27-10-2005, 19:43:32 »
EP vraagt na het pakken van de pot met stemmen aan Maxime of hij zijn neutraliserende stem wil inzetten.!!!
In Mano a Mano stemming tegen Maxime, die zich bewust was van de dreiging van Douwe, had Douwe het afgelegd. Douwe was altijd één neutraliserende stem in het nadeel.
Douwe's plannetje kon alleen maar werken bij een Maxime die wel iets anders aan zijn hoofd had en daardoor niet op Douwe's taktiek bedacht was.

Eén ding staat wel als een paal boven water, Douwe had keuzes. Hij heeft gekozen.
« Laatst bewerkt op: 27-10-2005, 19:46:41 door Castor_en_Pollux »

Offline Nootje

• Forumlid
« Reactie #292 Gepost op: 27-10-2005, 19:51:01 »
In Mano a Mano stemming tegen Maxime, die zich bewust was van de dreiging van Douwe, had Douwe het afgelegd. Douwe was altijd één neutraliserende stem in het nadeel.
Douwe's plannetje kon alleen maar werken bij een Maxime die wel iets anders aan zijn hoofd had en daardoor niet op Douwe's taktiek bedacht was.

Eén ding staat wel als een paal boven water, Douwe had keuzes. Hij heeft gekozen.

Je spreekt jezelf tegen en onderstreept dus wat ik zei.
Enige verschil is dat jij een negatieve motivatie ziet.. en ik een integere.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #293 Gepost op: 27-10-2005, 20:04:15 »
Je spreekt jezelf tegen en onderstreept dus wat ik zei.
Enige verschil is dat jij een negatieve motivatie ziet.. en ik een integere.
Tot het alternatief van Marleen benoemd werd, is door iedereen beweerd dat Douwe met zijn rug tegen de muur stond en geen alternatieve keuze had. Hij had echter wel alternatieven.

Ik verwacht van iedereen die meedoet aan een spel dat hij of zij dat probeert te winnen binnen de grenzen van de spelregels.
Dat wat ik eventueel op kan merken over Douwe heeft betrekking op zijn strategie en niet op zijn karakter. Dat zou zeer aanmatigend zijn.
Ik verzeker je dat ik niet op grond van nog geen uur aan elkaar geplakte tv-beelden(per persoon)iets zou willen concluderen over iemands karakter, anders dan dat hij zou willen winnen. Ik persoonlijk zou bv geen schaak tegen een tegenstander willen spelen die niet wil winnen.

Zoals EP al zei,  het is maar tv hoor.

Zoek er niet teveel achter.  ::bravo:: ::tandpastasmiley:: :-*

Ps Marleen had trouwens liever Maxime dan Douwe gezien haar 2 stemmen op Douwe, misschien weet ze de volgende stemronde Douwes kwaliteiten wat meer te waarderen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 27-10-2005, 20:54:33 door Castor_en_Pollux »

Offline Lukas

• Forumlid
  • There is always hope!
« Reactie #294 Gepost op: 27-10-2005, 20:48:53 »
Het eenzijdige zit hem erin dat Lucas de schuld van het nieuwe stemsysteem bij Douwe legt, terwijl Douwe alleen heeft gedaan wat iedereen in zijn situatie had gedaan.
(...)

Je moet lezen wat er staat. Ik citeer mezelf even:
(...) Misschien moet ik het niet Douwe, maar Talpa kwalijk nemen? Douwe reageerde heel menselijk, als een bange, fysiek zwakkere man die de jeugd moeilijk kan bijhouden in een fysiek zware uitdaging (die ER toch is).
???
Test, ik stel het stemsysteem in vraag, dat schreef ik toch in mijn laatste post?
En wat ik van de handelswijze van Douwe vind heb ik ook al gezegd. Een paniekreactie. Bang. Menselijk. En trouwens, mijn favo is Marnix.

Het stemsysteem: We moeten de dingen ook in vraag dùrven stellen. Spelregels zijn spelregels, maar wat als ze nu bv. ineens een regeltje bijmaken dat er (en ik overdrijf) geen vrouwen mogen winnen, dan protesteren we daar toch tegen? Dan voel ik mij als kijker verplicht mijn ongenoegen hierover te ventileren. Zo ook bij dit nieuwe stemsysteem.
It sucks bigtime::niet-ok::

Dit is een puur fictief voorbeeld --> Stel dat bv. Elbert nog op het eiland zat, met dit nieuwe stemsysteem. Hij heeft heimwee. Hij wil weg. Maar hij heeft nog zes stemmen, en mevr. XY heeft Elbert vorige week wat-dan-ook aangedaan, of iets miszegd. Elbert is boos op mevr. XY. Gevolg: Elbert blijft nog een dag, kikkert mevr. XY eruit, zegt aan EP waarom en neemt de boot naar 't vasteland, richting patatje.
Dit stemsysteem is niet democratisch en kan op een zeer oneerlijke manier worden gebruikt.

En Maxime: een toffe peer, maar nadat hij werd aanbeden door KK&K, en nadat hij over iedereen iets leuks had geschreven en elke dag kokosnoten uit de palmen jengelde was het voor hem ondenkbaar dat iemand op hem zou willen/durven stemmen. Een fatale inschattingsfout. Een beetje hoogmoedig zelfs, maar Maxime was tenminste een waardige tegenstander voor Marnix, en een garantie op een spannende finale.

Voor de rest geldt het onderschrift van één van de forumleden ('k weet niet meer wie): het leuke aan een mening is dat ze allemaal verschillend zijn (of zoiets).
:)
« Laatst bewerkt op: 27-10-2005, 20:56:22 door Lukas »
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #295 Gepost op: 27-10-2005, 21:59:23 »
Je moet lezen wat er staat. Ik citeer mezelf even:???
...

Test, ik stel het stemsysteem in vraag, dat schreef ik toch in mijn laatste post?
En wat ik van de handelswijze van Douwe vind heb ik ook al gezegd. Een paniekreactie. Bang. Menselijk. En trouwens, mijn favo is Marnix.

Ik kan prima lezen en ook quoten:

En daarbij, ik ben kwaad op hem. Ik vind het een rotstreek van een bange wezel, Maxime er zo uit te wippen. Maxime, die alles doet, pardon, deed voor de groep. Ik kijk met plezier uit naar de wraakactie van Marnix volgende week. Dan zal je zien dat je een oude Belg best niet in de rug steekt. Maak je borst maar nat Douwe (al was je je niet), want één ding is zeker: je gaat van het eiland af. En daar heb je zelf voor gezorgd. Maxime was tenminste een echte robinsonkandidaat: Sociaal, krachtig, sterk, een volhouder, van niets bang, ... Een waardige tegenstander voor Marnix.
En jij?  ::niet-ok::

Volgende week: paybacktime!

Je neemt Douwe hier van alles kwalijk terwijl hij gewoon gebruik gemaakt heeft van de spelregels. Niet meer, niet minder. Het is maar een spel Lukas. Maar het lijkt erop dat je het allemaal veel hoger opneemt.

Maar goed, ik ben er verder wel klaar mee.
Geniet nooit met mate...

Offline Millesime

• Forumlid
« Reactie #296 Gepost op: 27-10-2005, 22:07:48 »
Het is maar spel, dat weet ik ook, en ik begrijp Douwe, de Douwe in Maleysië wel, maar ik in Schoten voor mijn televisie vond het erg dat die sterke Maxime die zoveel gehaald had voor zijn ploeg de duimen moest leggen voor iemand die misschien niet zo sterk is maar die alleen gebruik gemaakt heeft van de nieuwe spelregels die nu de tactiek meer in de verf zetten dan het spel.
Had iedereen maar één stem gehad (zoals vorig jaar) : Dan had het 1 of 2 stemmen voor Maxime geweest en al de anderen stemmen voor Douwe. Dan had het exit Douwe geweest.
Dus Douwe heeft het meeste geluk met het nieuwe stemsysteem.

Offline Mus20

• Forumlid
« Reactie #297 Gepost op: 27-10-2005, 22:15:48 »
Dus Douwe heeft het meeste geluk met het nieuwe stemsysteem.

dat is niet waar, want maxime moet er dan toch wel door stemmen eruit gegeooid zijn.
zo heeft douwe geen stemmen meer over!
dat is geen geluk, dat is eerder een manier van handelen!

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #298 Gepost op: 27-10-2005, 22:17:09 »
Dit is een puur fictief voorbeeld --> Stel dat bv. Elbert nog op het eiland zat, met dit nieuwe stemsysteem. Hij heeft heimwee. Hij wil weg. Maar hij heeft nog zes stemmen, en mevr. XY heeft Elbert vorige week wat-dan-ook aangedaan, of iets miszegd. Elbert is boos op mevr. XY. Gevolg: Elbert blijft nog een dag, kikkert mevr. XY eruit, zegt aan EP waarom en neemt de boot naar 't vasteland, richting patatje.
Dit stemsysteem is niet democratisch en kan op een zeer oneerlijke manier worden gebruikt.

En Maxime: een toffe peer, maar nadat hij werd aanbeden door KK&K, en nadat hij over iedereen iets leuks had geschreven en elke dag kokosnoten uit de palmen jengelde was het voor hem ondenkbaar dat iemand op hem zou willen/durven stemmen. Een fatale inschattingsfout. Een beetje hoogmoedig zelfs, maar Maxime was tenminste een waardige tegenstander voor Marnix, en een garantie op een spannende finale.
Ik geloof dat ik jou ook niet helemaal begrijp! Waarom moet alles in het leven Democratisch? waarom? het is een SPEL...

de defenitie van spel:

spel (het ~, ~len, ~en, ~en)
1 bezigheid ter ontspanning volgens vaste regels met elementen als verbeelding, competitie, behendigheid, inzicht en kans
2 partij, wedstrijd
3 stel benodigdheden voor een spel ter ontspanning
4 techniek van acteren => toneelspel
5 vrije of onberekenbare werking of beweging van een orgaan, van krachten of verschijnselen
6 het bespelen van een muziekinstrument, wijze van spelen
7 toneelstuk
8 [Belg., niet alg.] speling [Belg., niet alg.] [Belg., niet alg.]

In Punt twee staat: Partij wedstrijd.. Wat houdt dat in.. een wedstrijd tegen andere. Ieder speelt een wedstrijd op zijn manier en dus voor de overwinning, en volgens mij is een wedstrijd nooit democratisch??.. Iedereen speelt een spel om te winnen, dus Douwe ook. Nu voelde Douwe zich bedreigt stemt met 6 stemmen op Maxime en helaas Maxime is exit. Heel Belgie in rep en roer, want de beste speler is eruit door een nederlander. Waar ik nu wel benieuwd naar ben.. had je ook zo gereageerd als Maxime en Carl, Douwe er met een massa aan stemmen hadden uitgestemd. Ik denk het niet...

Maar wat je aangeeft: het leuke aan een mening is dat ze allemaal verschillend zijn..

Offline Aapje86

• Forumlid
« Reactie #299 Gepost op: 27-10-2005, 22:26:03 »
Heeeee ik wil even tegen de mensen wat zeggen die vinden dat het laf van Douwe was en oneerlijk om Maxiem eruit te knikkeren:
Tis een spel en je moet je tegenstanders eruit werken, zo simpel is het!