Auteur Topic: [kandidaat Nl] Douwe  (gelezen 104001 keer)

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: [kandidaat Nl] Douwe
« Reactie #340 Gepost op: 29-10-2005, 22:14:25 »
Maxime heeft het heel goed gespeeld voor de volgende ronde, hij heeft al zijn stemmen nog.
Jammer dat hij ze niet meer kan gebruiken.  ;D

Uiteraard sloeg mijn opmerking op dit gegeven.

Wat betreft stemmen is niet relevant hoeveel stemmen je zelf hebt, maar hoeveel stemmen de groep heeft die loyaal aan elkaar is.
Daarnaast geldt: waarvoor kies je, stem je een zwakkere kandidaat dan jezelf weg of een sterkere kandidaat in deze fase van het spel.

Zo was een Maxime een sterkere kandidaat dan Douwe en was daardoor interessanter om eruit te stemmen dan Marleen.
« Laatst bewerkt op: 29-10-2005, 22:24:00 door Castor_en_Pollux »

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #341 Gepost op: 29-10-2005, 22:21:46 »
Hier zegt Douwe eigenlijk alles mee. Hij was vooral bezig met de potentiele stemmen van Carl en Maxime (wat ook duidelijk naar voren kwam in de uitzending). Een stem van een van de twee dames was ook nog een mogelijkheid voor Douwe, maar zoals ik dit lees toch nog een beetje een twijfelgeval. Nergens valt uit op te maken dat hij meerdere stemmen van Marleen verwachtte (al helemaal niet zes, Marleen is niet het type "panic player").
Ik heb het idee dat je alleen reageert op de laatste post en niet op de hele argumentatie. Overigens je goed recht, maar zo ontstaat wel een herhaling van zetten.

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #342 Gepost op: 29-10-2005, 22:23:59 »
Ik heb het idee dat je alleen reageert op de laatste post en niet op de hele argumentatie. Overigens je goed recht, maar zo ontstaat wel een herhaling van zetten.

Dat zijn de woorden van Douwe, een veel duidelijker uitgangpunt is er niet.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #343 Gepost op: 29-10-2005, 22:36:16 »
Dat zijn de woorden van Douwe, een veel duidelijker uitgangpunt is er niet.
Nee hoor, de hoofdmotivatie is de volgende ronde halen en daarbij zodanig te handelen dat er een optimale kans op wedstrijdwinst ontstaat.
Dit gegeven is het allerbelangrijkste uitgangspunt. Maxime is dit even vergeten en zit nu thuis. Douwe is hiervan doordrongen en speelt nog steeds mee.

Wat betreft de betekenis van de woorden van Douwe, die hangt af van de context. Aangezien we de rest van Douwes betoog niet kennen wordt het speculeren.

Ik heb al een alternatieve interpretatie gegeven. Maar ik beweer niet dat dit de juiste is. Dat is erg speculatief net zoals bij jou.

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #344 Gepost op: 29-10-2005, 22:55:18 »
Nee hoor, de hoofdmotivatie is de volgende ronde halen en daarbij zodanig te handelen dat er een optimale kans op wedstrijdwinst ontstaat.
Dit gegeven is het allerbelangrijkste uitgangspunt. Maxime is dit even vergeten en zit nu thuis. Douwe is hiervan doordrongen en speelt nog steeds mee.

Wat betreft de betekenis van de woorden van Douwe, die hangt af van de context. Aangezien we de rest van Douwes betoog niet kennen wordt het speculeren.

Ik heb al een alternatieve interpretatie gegeven. Maar ik beweer niet dat dit de juiste is. Dat is erg speculatief net zoals bij jou.

Ik heb het natuurlijk over dit moment ::) Volgende week kan alles veranderen.....

Als je ook al aan de betekenis van de woorden van Douwe wilt gaan twijfelen ga je wat mij betreft een stap te ver. Natuurlijk hangt het enigzins van de context af maar dit waren wel ZIJN woorden en gaven toch echt wel aan hoe hij er op dat moment over dacht (of beter gezegd wat hij op dat moment vreesde), of dacht je dat hij een grapje maakte ? :P
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #345 Gepost op: 29-10-2005, 23:15:59 »
Douwe zegt ook ik heb een plannetje. Wat is volgens jou dan het plannetje?

Zou het niet zo kunnen zijn dat hij uitlegt dat hij zou balen als het aantal tegenzetten gezamelijk hoger dan zijn inzet zou zijn. Met name van Carl en Maxime verwacht hij weinig stemmen. Hij zou balen als hij het verkeerd had (en er Fleur mee zou benadelen bv.)
Dit lijkt me een reeële interpretatie.

Op de langere termijn is Douwe en Fleur natuurlijk ook, beter af als Maxime naar huis is, in plaats van Marleen, waar iedereen trouwens op gokte, gezien het ontbreken van steminzet.

Was Douwes enige motivatie het eruit stemmen van Maxime. Was hij een beter kans voor Fleur aan het creëren. Kon hij het inderdaad niet over zijn hart krijgen om Marleen eruit te stemmen? Of heeft hij wel een contingency plan.

Feit is dat zowel Fleur als Marleen van zijn daad profiteren.

Eens kijken of vrouwen loyaler zijn dan mannen. Bij de laatsten heeft loyaliteit in ieder geval geen rol gespeeld deze ronde.  ;D

Offline Starry Night

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #346 Gepost op: 30-10-2005, 09:11:47 »
Douwe's plannetje kon alleen maar werken bij een Maxime die wel iets anders aan zijn hoofd had en daardoor niet op Douwe's taktiek bedacht was.

Nou nou, dit is wel een erg ferme vooronderstelling. Nu moeten we er dus hink-stap-sprong vanuit gaan dat 1. Maxime tijdelijk niet geheel bij zijn hoofd was omdat hij even daarvoor pittige lichamelijke problemen had gehad (waarmee je dus impliceert dat hij hoe dan ook no matter what ontzien had moeten worden door iedereen?) en 2. dat Douwe voor dat voorval zijn pijlen op iemand anders gericht had, maar nu zijn kans schoon zag.

Beide stellingen zijn mogelijk, maar te vaag in mijn ogen om als uitgangspunt te nemen. Ik bijvoorbeeld geloof hier niks van. Maxime was nog zeker aangedaan door wat hem was overkomen, maar met zijn hersenen is volgens mij niks mis, en Douwe's pijlen hebben volgens mij nimmer richting iemand anders gestaan (behalve richting Carl). Daar zijn in ider geval geen aanwijzingen voor.

Ik hoop in ieder geval niet dat Maxime dit als argument in gaat brengen, want dat zou hem danig ontsieren.

Tot het alternatief van Marleen benoemd werd, is door iedereen beweerd dat Douwe met zijn rug tegen de muur stond en geen alternatieve keuze had. Hij had echter wel alternatieven.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ikzelf bedoelde met 'geen alternatief' puur het feit dat hij dacht dat hij al zijn stemmen in moest zetten om in de race te blijven. Op wie maakte geen fluit uit, want wie die persoon ook geweest was, het doek zou hoe dan ook gevallen zijn.

Dat wat ik eventueel op kan merken over Douwe heeft betrekking op zijn strategie en niet op zijn karakter. Dat zou zeer aanmatigend zijn.

Wat je opmerkt over zijn strategie is ook aanmatigend, want ook daarover kun je nooit zeker zijn. Je kunt nu eenmaal nooit in iemands hoofd kruipen. Verder mogen wij hier best aanmatigend zijn. We baseren ons op wat we zien, we zullen wel moeten. En op basis van wat ik gezien heb van Douwe past het geheel in de lijn der verwachtingen dat hij zijn stemmen op Maxime zette, en niet op Marleen.

Ik verzeker je dat ik niet op grond van nog geen uur aan elkaar geplakte tv-beelden(per persoon)iets zou willen concluderen over iemands karakter, anders dan dat hij zou willen winnen.

Zo? Ineens vromer dan de paus? Naja, ik ben zelf heel wat minder vroom. Ik vind John een monsterlijke man, Carl een eikel en Douwe iemand die zijn eigen principes bijzonder trouw blijft. Ik heb over elk personage binnen ER mijn mening, en op basis daarvan bepaal ik wie ik als uiteindelijke Robinson zou willen zien. Jij hebt dus geen favoriet?

Vind je het trouwens niet aanmatigend om iemand karakter 'in real life' te beoordelen? Denk je heus dat je daar wel 'alles' ziet?

Offline Starry Night

• Forumlid
« Reactie #347 Gepost op: 30-10-2005, 09:20:21 »
Ik juig zijn strategische keuzes juist toe.  ::bravo::

Het is net zo aanmatigend om iemand karakter of strategische keuzes toe te juichen, dan om ze af te keuren. Het aanmatigende zit volgens mij in het feit dat je pretendeert er überhaubt een mening over te mogen hebben.

Zo was een Maxime een sterkere kandidaat dan Douwe en was daardoor interessanter om eruit te stemmen dan Marleen.

Kijk, dit is dus aanmatigend. Je neemt namelijk een strategie die jijzelf toe zou passen, en plakt die op een ander.
« Laatst bewerkt op: 30-10-2005, 09:30:25 door Starry Night »

Offline Lukas

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
« Reactie #348 Gepost op: 30-10-2005, 09:54:15 »
Wat een serieuze discussie!

Starry Night heeft wel een punt, ik vind ook dat Douwe teveel bewierookt werd/wordt. Hij doet nochtans evenveel als John, nl. bijna niets. Maar van hem wordt het geaccepteerd omdat hij er leuk uitziet, een soort kluizenaar is, leuke oneliners uitbraakt ("Ik vind het wel een lekker wijf ja") en natuurlijk ook omdat hij minder hautain overkomt dan John.

Douwe lijkt een leuke no-nonsense vent, die het ver heeft gebracht in de expeditie en er waarschijnlijk morgen uitgaat. Tenzij de Belgen even hun wraakgevoelens -indien aanwezig- even opzij zetten en gaan voor de slimme optie: Douwe er nog even in laten. Hij wint geen enkele proef, en is geen bedreiging meer wegens geen stemmen meer in zijn kokertje...
Hij is minder gevaarlijk dan een palmboom!
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Sjappie

• Winnaar pool ER 2005
  • Forumlid
« Reactie #349 Gepost op: 30-10-2005, 10:33:14 »
Heb gister nog weer even de herhaling gezien en het was overduidelijk dat Maxime wel doorhad dat Douwe hem eruit zou kunnen gaan stemmen. Dit kwam naar voren tijdens het diner met Fleur waarin hij pleitte dat hij de zwarte stem aan Douwe wilde geven omdat "hij er mij uit wil hebben". Vervolgens wint Carl immuniteit en moesten de alarmbellen gaan rinkelen bij Maxime. Dat Maxime niet helemaal bij de les was vanwege zijn bezoek aan de kliniek kán een reden zijn dat hij het niet allemaal op een rijtje had. Desondanks stemt hij niet en we weten allemaal de gevolgen. In mijn ogen komt het wel een beetje naief over dat hij dacht wel veilig te zitten, maar goed, achteraf praten is altijd makkelijk.

De 2 stemmen van Marleen zijn superslim, want als niemand zou gaan stemmen dan zat zij met 1 zwarte stem en was zij eruit gegaan. Door 2 stemmen op Douwe te zetten zat zij in ieder geval safe!

Ik geloof dat Douwe er echt van was uitgegaan dat zowel Maxime als Carl op hem zouden gaan stemmen en heeft daarom het zekere voor het onzekere genomen en gewoon alles ingezet. Volgens mij was hij er nu wel blij mee dat hij die stemmen niet eens meer heeft (volgens mij vind hij die sowieso al vervelend).

Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Maar ben het Lukas eens, Chico is op dit moment gevaarlijker voor de overwinning dan Douwe.

Offline Lukas

• Forumlid
  • There is always hope!
« Reactie #350 Gepost op: 30-10-2005, 11:17:45 »
(...) Maar ben het Lukas eens, Chico is op dit moment gevaarlijker voor de overwinning dan Douwe.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #351 Gepost op: 30-10-2005, 11:31:50 »
Wat een serieuze discussie!

Hij is minder gevaarlijk dan een palmboom!

Ik zou het gevaar van palmbomen niet onderschatten. Het zijn geen appelbomen........

::rofl::  :-X

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #352 Gepost op: 30-10-2005, 12:46:43 »
Ik denk toch dat Douwe gevaarlijker blijft dan alle Belgen bij elkaar. Die blijven hun stemmen namelijk net zo lang sparen totdat ER allang voorbij is... ::rofl:: ::rofl:: (sorrie, ff een belgenmopje tussendoor)
Geniet nooit met mate...

Offline Sjappie

• Winnaar pool ER 2005
  • Forumlid
« Reactie #353 Gepost op: 30-10-2005, 12:55:29 »
Ik denk toch dat Douwe gevaarlijker blijft dan alle Belgen bij elkaar. Die blijven hun stemmen namelijk net zo lang sparen totdat ER allang voorbij is... ::rofl:: ::rofl:: (sorrie, ff een belgenmopje tussendoor)

Hihi, misschien denken ze wel dat ze de stemmen kunnen bewaren voor de Finale :D

Offline Starry Night

• Forumlid
« Reactie #354 Gepost op: 30-10-2005, 13:03:43 »
... omdat "hij er mij uit wil hebben". Vervolgens wint Carl immuniteit en moesten de alarmbellen gaan rinkelen bij Maxime.

(...)

In mijn ogen komt het wel een beetje naief over dat hij dacht wel veilig te zitten, maar goed, achteraf praten is altijd makkelijk.

(...)

Ik geloof dat Douwe er echt van was uitgegaan dat zowel Maxime als Carl op hem zouden gaan stemmen en heeft daarom het zekere voor het onzekere genomen en gewoon alles ingezet.

Dit is natuurlijk het hele eiereneten: strategie is één ding, maar de plaag voor alle deelnemers blijft dat ze nooit zeker weten wat de ander zal doen. Dus dan kun je het allemaal nog zo leuk uitdenken, het kan allemaal heel anders lopen. En dat is precies wat in de vorige aflevering gebeurd is, zowel voor Douwe als voor Maxime. En dat is dus mogelijk binnen de spelregels zoals die nu zijn opgesteld, of je het nou met die regels eens bent of niet.

Achteraf is het altijd makkelijk kletsen, zeker als je er niet persoonlijk bij betrokken bent. Enfin, dat doen we hier dan ook ::tandpastasmiley::.

Offline Mus20

• Forumlid
« Reactie #355 Gepost op: 30-10-2005, 13:06:39 »
Hihi, misschien denken ze wel dat ze de stemmen kunnen bewaren voor de Finale :D

maar de finale is aflevering 13 als ik me niet vergis, dus ze hebben nog 3 afleveringen de tijd!!!

het kan goed zijn dat niet iedereen zijn of haar stemmen gebruikt, maar Douwe heeft geen stemmen en 'zoekt' naar immuniteit

Offline plotiemoos

• Forumlid
« Reactie #356 Gepost op: 30-10-2005, 16:37:03 »
Pfff, ben er een week niet geweest, heb net ER gezien op DVD, dankzij een geweldig lieve schat hier van het forum, dikke kus.

En hoe ik over dit alles denk? Ondanks dat ik niet alles gelezen heb, wil ik het toch even kwijt.

DOUWE moest als eerste stemmen. Hij heeft het vermoeden dat er meerdere mensen op hem gaan stemmen en doet dus een wanhoopspoging en zet al zijn stemmen in op Maxime omdat Carl immuniteit heeft en dus niet op hem gestemd kan worden. Er hoeven er maar 3 te zijn die 2 stemmen tegen hem gebruiken en er is een grote kans dat hij weg is.

CARL loopt naar de stemtafel en ziet de urn vol liggen met briefjes. Omdat Carl als tweede stemt weet hij dat Douwe veel stemmen heeft ingezet. 5 of 6 maakt dan weinig uit. Carl weet ook dat Douwe op Maxime wil stemmen, want maxime zal dat verteld hebben tijdens hun wandeling. heel logisch dat Maxime dat verteld, Niks geen aanval op Maxime. Carl weet dus dat Douwe op maxime heeft gestemd maar doet geen tegenactie, terwijl hij ook na kan gaan dat marleen in ieder geval gaat stemmen omdat zij een tegenstem heeft. Had Carl 2 stemmen uitgebracht op Douwe had Douwe 2 stemmen tegen gehad van Carl en twee van marleen, want marleen en maxime mogen elkaar wel.

MEREDITH weet dat Marleen 1 stem tegen heeft en had makkelijk een stem tegen Douwe kunnen doen, dan had Douwe al 5 stemmen tegen gehad. Meredith had 1 stem kunnen uitbrengen om de zwarte stem van Marleen recht te trekken

MARLEEN heeft 1 zwarte stem dus MOET stemmen om haar tegenstem weg te poetsen. Zij stemt op Douwe omdat ze niet veel met hem heeft. Heel logisch.

MAXIME weet dat Douwe tegen hem stemt en had zijn neutrliserende stem kunnen inzetten. Hij is helaas te naief om te denken dat iemand tegen hem stemt en stemt dus niet. Had hij wel 2 stemmen gedaan, dan was Douwe er uit geweest indien Carl had meegedaan.

FLEUR is eht maatje van Douwe en zal NOOIT op hem stemmen. Om tegengas te geven aan de eventuele stemmen tegen douwe zet zij 2 stemmen in op Maxime. Ook Fleur had verwacht dat Douwe eruit zou liggen.

Want dan zou je het volgende plaatje krijgen:

Douwe 6 op Maxime
Carl 2 op Douwe
Meredith 1 stem op Douwe
marleen 2 stemmen op Douwe
Maxime 2 stemmen op Douwe
Fleur 2 stemmen op Maxime

Marleen 1 zwarte stem
maxime die zijn neutraliserende stem inzet

Opgeteld zijn dat 8 stemmen tegen Maxime en dus 7 ivm die neutraliserende stem
7 stemmen tegen Douwe.

Gelijkspel, dan wordt er geken naar de stemmen na de samensmelting. Dat zijn er niet veel geweest totaal. Voor zover ik me kan herrineren hebben geen van beide stemmen tegen gehad, dus wordt er geken naar prestaties. Daag Douwe.

Ik vind het zeer logisch dat Douwe al zijn stemmen heeft ingezet. had hij dat neit gedaan en zijn vermoedens waren uitgekomen dan was hij weggeweest.
Had Douwe niet gestemd, dan had Carl dat gezien in de urn en had dan wel stemmen uitgebracht. Tegen Douwe. En dan was Douwe zo wie zo exit geweest.

Toen tijdens de stemmingsronde er zoveel stemmen gingen naar Maxime en haast geen tegen Douwe zag je Douwe steeds meer beroerder gaan kijken. Hij voelde zich echt lullig. Toen het helemaal duidelijk was dat maxime eruit meost durfde Douwe ook niet naar maxime te kijken end e rest wel. Douwe wist dat hij de oorzaak was van de stemmen tegen Maxime.
Douwe schaamde zich kapot. Wist geen raad met zichzelf.

Terug op het eiland verteld hij zijn beweegredenen aan Marleen, Fleur en Meredith. Ook Fleur zegt dat ze meer stemmen tegen Douwe had verwacht.
Je ziet uiteindelijk hun 4en ook samen weglopen en niet een andere kant op maar dezelfde.

Marnix is echter wel over de piss en komt straks aan op het eiland. Hij zal worden gesust door Douwe en de dames, en zal ook inzien dat Douwe een wanhoopspoging heeft gedaan.

Derhalve vind ik het nogsteeds jammer dat maxime eruit ligt, maar helaas is het spel zo. Tevens verwacht ik wel dat Douwe er volgende week uitligt.
marnix komt terug van Goal, en zal niet stemmen, Marleen ziet in meredith een soortement dochter, Meredith ziet in Marleen een soortement moeder en Fleur en DOuwe trekken nog steeds met elkaar op.Douwe heeft alleen geen stemmen meer.

Mocht Douwe morgen immuniteit halen ligt Fleur eruit. Haalt Fleur immuniteit, ligt Douwe eruit.
Haalt een Belg (niet negatief bedoelt) immuniteit, dan ligt Douwe eruit.

Zo een heel verhaal, hoop dat ik een beetje duidelijk ben hoe IK erover denk. Kan eht best mis hebben, maar in het kort, ik kan de actie van Douwe goed begrijpen, de actie van Carl totaal niet, eerst John laten vallen als een baksteen en nu Maxime, en Maxime was helaas te naief, ondanks waarschuwingen en ligt er helaas uit.
Ik had liever Meredith zien vertrekken.

Fietsen is gezond. Eet meer fiets.

Offline Starry Night

• Forumlid
« Reactie #357 Gepost op: 30-10-2005, 17:06:31 »
Volgens mij geen speld tussen te krijgen.

Offline marbs

• Forumlid
« Reactie #358 Gepost op: 30-10-2005, 18:15:08 »

Ik ben het helemaal met je eens.

Tuurlijk is Maxime een betere Robinson dan Douwe, maar dat was Melvin ook in de allereerste Expeditie tov Karin (qua survivallen dan). Het spel is belangrijker.
Ik vind dat Douwe de juiste keuze heeft gemaakt met z'n stemmen. Volgens hem zou hij er toch uitgestemd worden, dus dan maar je stemmen opmaken en hopen dat je mazzel heb.

ja ::jaja::
vlauvla is MIJN konijntje... :)

Offline marbs

• Forumlid
« Reactie #359 Gepost op: 30-10-2005, 18:47:18 »
het gaat gewoon hierom:
  • Douwe heeft gehandeld zoals veel mensen zouden doen in zijn positie
  • Maxime is hier het slachtoffer van geworden en had dit niet verwacht

of deze dingen goed, slecht, terecht of onterecht zijn, daar heeft ieder zijn mening over, maar ik denk dat we (de pro-douwers en de pro-maximers) het hier toch nooit eens over zullen worden...

het is nou eenmaal zo, en het enige wat wij nu kunnen doen is kijken en afwachten wat er met douwe gaat gebeuren morgen.

laten we het even gezellig houden met zn allen  ::trots::

::joehoe:: ::bravo:: ::zwaai:: Marloes
vlauvla is MIJN konijntje... :)