Ik meng me ook maar eens in deze discussie, ....eigenlijk off topic maar aangezien het in elk topic weer de kop op steekt. Ik begin me langzamerhand mateloos te irriteren aan dat Belgie - Nederland verhaal. Dat de zo genoemde 'kwik-kwek en kwak' nu net alle drie Belgen zijn, so be it. John is Nederlander, Carl is Belg...
Elsje kon ook haar mening goed duidelijk maken en was ook recht voor de raap en zij was Belgische. En ik vind het niet gepast om te hinten in algemene vorm naar de Belgische politiek (Vlaams belang, Vlams blok etc). Dat ben ik nu al een paar keer tegengekomen en als je het eigenlijk niet wilt zeggen doe het dan ook niet, generaliserend spreken over groepen, landen, volken, rassen is o zo makkelijk.
Zeggen dat je het eigenlijk niet wilt zeggen maar het stiekem toch doen (en dan net doen of je de laatste paar zinnen inslikt) vind ik laag. En vervolgens zeggen dat je je ervoor schaamt maakt het niet goed, sterker nog het maakt het alleen maar erger, de hypocrisie ten top. Dit is wat ik even kwijt wilde hierover....
Tja, toch ligt het iets minder simpel dan dat. Het feit dat ik meld dat ik het niet wil zeggen is toch heus omdat ik het niet wil zeggen. Omdat ik over het algemeen dezelfde mening ben toegedaan als jij: nooit volken over 1 kam scheren, en geen goedkope vergelijkingen trekken met politiek. Niks hypocriet dus, ik vind het naar dat ik dit gevoel heb, en dat wil ik wel even duidelijk maken als je het niet erg vindt.
Ondertussen echter blijk ik het wel degelijk steeds meer zo te gaan voelen. Tuurlijk, het kán toeval zijn dat de kipjes deze editie net toevallig allemaal Belgisch zijn. Ik kan me uit eerdere edities trouwens met gemak Nederlandse kipjes herinneren. Maar het feit dat de Belden erg anti-Nederland(se mentaliteit) zijn wordt steeds minder onder stoelen of banken gestoken, en het spat ook vaak van Belgische forums af (ik bezoek dat forum nu niet, maar ik herinner me bijvoorbeeld recent de discussies over Peking Express, waarbij iemand als Rinck schaamteloos 'typisch Nederlands' werd genoemd, en waar openlijk geduimd wordt voor een Belgische winnaar). Ik vind dat persoonlijk een achterlijk uitgangspunt, maar goed, ieder zijn meug natuurlijk. Maar het heeft wel een zekere irritatie opgebouwd, en die opmerking van Lukas over de conflicthantering van Belgen was nu net een brug te ver.
Mijn visie hierop komt trouwens niet uit de lucht vallen. Vorig jaar al omschreef ex-deelnemer Robin (psycholoog) in een column op internet het verschil in conflicthantering tussen Belgen en Nederlanders, n.a.v. alle spanningen rondom Mick. Het grappige was dat Belg Robin de Nederlandse aanpak helemaal zo slecht niet vond. In ieder geval eerlijk. Hij signaleerde verschil, maar bracht geen waarde-oordeel aan.
Elsje kon ook haar mening duidelijk maken, ja, maar nu vergeet je even dat het Lukas is die hierover theorieën ventileert, niet ik. En dat irriteert mij. Alsof de Belgische manier beter is, en zou zorgen dat een situatie waarin Esther verzeild is geraakt nooit zo zou escaleren als ze maar wat 'Belgischer' zou reageren. Sorry, maar dat is dus gelul. Maar hoe dan ook: ik ben niet degene die dat onderscheid aanbrengt, in het voordeel van een van de partijen. Het lijken immer de Belgen die bezig zijn om 'het andere volk' een minder prettige aanpak aan te praten, en ik kan het niet helpen dat ik daar langzamerhand zo 'mijn gedacht' over begin te ontwikkelen. Ik wilde dat het anders was. Maar opmerkingen als die van Lukas helpen daar niet bij.