Zo! De tijden van off-topic gebazel zijn nu definitief voorbij!
Nouja, in dit topic dan voorlopig even...
Om het voor RR makkelijk te maken heb ik weer ff de 5 punten die ik ergens geschreven heb weer gekopieerd:
Laten we eerst alle tegenargumenten nog eens doornemen; zoals die de topics genoemd zijn. (Helaas is deel 1 van de ''gelijke kansen'' theorie niet meer aanwezig) een beetje bewerkt:
- 1. Het is echt lastige zaak voor de crew om door te geven bij wie de mol in het groepje moet gaan zitten, immers erg veel contact is er niet tussen de crew en de mol (maar wel aanwezig nu en dan) of George zou zelf moeten bijhouden bij wie ie allemaal in het groepje heeft gezeten en waar hij ''zichtbaar'' heeft gemold (want opdrachten waar George niet heeft gemold; tellen imo niet mee)
- 2. Het bepalen van de groepjes wordt dikwijls aan de kandidaten overgelaten. Hierdoor is sturing erg moeilijk, want soms kunnen de overige kandidaten de mol ''dwingen'' ;of beter gezegd: ze verwachten allemaal dat ie zich voor een bepaalde opdracht gaat aanmelden. Of andere kandidaten kunnen te snel met aanmelden zijn, waardoor de mol niet in het groepje komt waar hij had moeten zitten. Door de kandidaten de keuze te laten kan de hele theorie in duigen vallen. Wil deze theorie echt functioneren moet de crew altijd de indelingen van de groepjes bepalen. Temeer ook omdat er echt niet veel mogelijkheden zijn om ''onevenwichtigheden'' in de gelijke kansen recht te trekken zijn.
- 3. De plaats van de mol is bij verschillende opdrachten al van te voren bepaald; zoals ook duidelijk bleek in de laatste aflevering: George moest gaan waterskieeen (en niet druivenplukken of op de positie van Dick komen bv.) en hij moest bij het parralellen niet op de plek van Prince en John komen en ook bij het antwoorden van de vragen van de rondleiding was George's positie al excact bepaald (nl. dat hij afgezonderd met een andere kandidaat en als laatste de de vragen zou gaan beantwoorden.)
Er vindt zo nu en dan dus wel degelijk sturing plaats waar de mol terecht komt, maar dan niet voor de ''gelijke kansen'' maar om te zorgen dat de mol op de positie terecht komt waar hij moest komen. Ook dit kan toch flinke conflicten opleveren met de ''gelijke kansen'', want moet iedereen gelijke kansen hebben of moet de mol nu terecht komen op de positie die ingestudeerd is? En nogmaals: er zijn maar weinig mogelijkheden om ''onevenwichtigheden'' recht te trekken.
Zowiezo denk ik dat de mol bij alle opdrachten zich meer bezig houdt met waar hij het beste kan gaan mollen dan dat hij zorgt dat iedereen ''gelijke kansen'' heeft.
- 4. Stel nu: de mol komt om ''gelijke kansen'' te creeeren bij een bepaald persoon om in het groepje. Maar door omstandigheden kan de mol niet ''mollen'' waardoor diegene de mol niet aan het werk heeft gezien. Moet de mol dan opnieuw bij die persoon in het groepje gezet worden? Of heeft diegene dan pech gehad dat hij/zij in dat geval de mol niet aan het werk heeft gezien? In dat geval kan je toch niet echt spreken van ''gelijke kansen''?
- 5. Dan nog een interresante uitspraak van George: Letterlijk zei George in de laatste aflevering over de foto-opdracht in de kerk:
''Toen bij het foto's zoeken in de kerk zat ik niet lekker in m'n vel. Ik was heel gefrustreerd dat ik los was van het grote gedeelte van de groep en heb daar maar weinig echte molacties kunnen voeren.''
[/list]
Eerder werd de keuze van George om met Karen een opdracht te gaan doen door RR als onderdeel gezien van de grote ''gelijke kansen'' operatie. Uit deze woorden blijkt eerder dat George helemaal niet deze opdracht
wilde gaan doen. (Maar vanwege reden 2 ging hij toch?) Het lijkt er eerder op dat George meer bezig is met hou hij opdrachten kan saboteren dan dat hij bezig is met de ''gelijke kansen'' voor iedereen. (reden 3.)
Hierbij het verzoek aan RR (en/of anderen) om deze punten te weerleggen. Succes
Nog even weer voor alle duidelijkheid: Op de
eerste pagina van dit topic staat de theorie uitgelegd en voor de toepassing van de theorie met betrekking tot de VRT-serie kun je naar
dit topic gaan.
Gr. B.