Hallo Ernst-Paul
Allereerst wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om je te bedanken voor je grote en positieve aandeel in Reportage en Expeditie Robinson. Alhoewel je al een aantal jaren gestopt bent met Reportage en inmiddels zo’n beetje het icoon van Expeditie Robinson geworden bent, is me toch nog altijd je aandeel in Reportage sterk bijgebleven. Daarnaast zou ik ook graag gebruik willen maken van de mogelijkheid tot het stellen van een aantal vragen.
Ik ben erg benieuwd naar je mening t.o.v. het bijna ontbreken van tactiek en strategie in Expeditie Robinson (een paar uitzonderingen daar gelaten). Het begint zo langzamerhand een ongeschreven regel te worden dat allianties uit den boze zijn, tenzij het een gevoelsmatige kwestie betreft (persoon A kan het erg goed vinden met persoon B en C en stemt daarom niet op deze personen). Naar mijn mening kijken de individuen te weinig naar de diverse mogelijkheden die ze hebben en zijn ze te weinig bezig met het uiteindelijke doel van Expeditie Robinson, het “claimen” van de Robinson titel. Is het gebrek aan tactiek en strategie een bewuste keuze (selectieronden kunnen makkelijk uitkomst bieden / we krijgen maar een x-aantal uren te zien van het totaal) of is dit er misschien langzaam ingeslopen?
Edit na het zien van aflevering 7: Ik vind het nieuwe stemsysteem een geweldige oplossing voor het hier boven beschreven gebrek aan tactiek en strategie, dit zal vast en zeker een grote invloed hebben op het spel en ik ben er dan ook erg blij mee
Een andere vraag die me zo te binnen schiet zijn de eventuele beperkingen van de kandidaten m.b.t. het verzamelen van voedsel. Krijgen de kandidaten van tevoren instructies over de diersoorten die wel of niet als voedselbron gebruikt mogen worden? Wie trekt deze grens, de productie of een nationaal/supranationaal orgaan?
Ook vraag ik me af in hoeverre je geïnteresseerd bent in de ontwikkelingen in buitenlandse versies van Expeditie Robinson, en dan met name de Amerikaanse versie. De invloed van buitenlandse versies is voor de volgers hiervan aardig zichtbaar en ik ben dan ook nieuwsgierig naar de rol van de ontwikkelingen in het buitenland. Expeditie Robinson lijkt een eigen koers te varen en gaandeweg nieuwe ideeën op te pikken, maar tot wat voor hoogte staat Expeditie Robinson open voor grotere veranderingen? Daarbij denk ik aan een verandering van locatie, afschaffing van “tweede kansen”, wijziging van de manier waarop er uiteindelijk twee finalisten overblijven (d.m.v. een reeks proeven) en zelfs de hoogte van het prijzengeld.
b.v.d.
Is het gebrek aan tactiek en strategie een bewuste keuze (selectieronden kunnen makkelijk uitkomst bieden / we krijgen maar een x-aantal uren te zien van het totaal) of is dit er misschien langzaam ingeslopen?
Gebrek aan tactiek en strategie tov bijvoorbeeld Survivor ligt m niet zozeer aan de casting. Ik denk dat de schroom om openlijk te 'wheelen-en-dealen' vooral cultuurgebonden is. Is er ook een beetje ingeslopen, de deelnemers weten dat niets zo onsympathiek overkomt als 'ik doe het vooral voor het geld'. In de hypercompetitieve Amerikaanse versie mag dat wel - het gaat daarnaast natuurlijk om een substantieel groter bedrag, $1,000,000 tov 50,000 euri. In onze NL/B versie wordt ook veel besproken als de camera's er niet zijn, dus het is niet altijd even makkelijk om taktiek en strategie te duiden.
Alle Robinson landen kijken trouwens naar elkaar en laten zich regelmatig door elkaar inspireren. Zo zal je sommige proeven/spelwenidingen in meerdere landen terugzien. NL/B is geen uitzondering, als het nu gaat om de landing (kruisiging Denemarken) of de proeven (Survivor Palau). Ik heb overigens zojuist afl. 2 van de nieuwe Survivor op mijn bureau gekregen
Betreft voedsel; als deelnemers twijfels hebben over de eetbaarheid van vruchten/planten geven ze die mee aan de verslaggever die ze checkt bij een lokale gids. Ze worden vantevoren ook uitgebreid gebrieft, zowel op het gebied van voedsel als veiligheid.
Overigens, het nieuwe stemsysteem is ver van tevoren bedacht en er niet ingestopt om de 3 Nederlanders te bevoordelen.