Beste Ernst-Paul
Ik schrok een beetje van mijn eigen reactie toen Esther naar huis werd gestemd: ik heb lopen roepen, tieren en schelden naar de televisie en heb heel dat ellendige kamp zuid uitgemaakt voor rotte vis en erger.
Heel Nederland en België schaart zich massaal achter Esther en tegen Carl. Als al die Carl-haters net als ik gereageerd hebben, is dat eigenlijk wel beangstigend. Niet te geloven dat een simpel spelletje zoveel reacties kan losweken!
En nu mijn vraag: wat vinden jullie er nu van dat jullie zo'n impact hebben? Maken jullie zich niet stilaan zorgen voor de veiligheid van Carl? Ik heb destijds vrachtwagens zien rondrijden met stickers 'I hate Bjorn', maar de sfeer van haat tegen Carl is veel intenser dan die tegen Bjorn. Ik kan me voorstellen dat die man heel wat vijandige reacties moet incasseren - trezebees Meredith en strandjanet Wim idem dito. Voelen jullie zich daar niet een beetje verantwoordelijk voor? Want, en nu haalt mijn achterdocht het heel even van mijn gevoel, waarschijnlijk was de realtiteit toch minder zwart-wit dan wat wij op televisie te zien krijgen? Het is geweten dat programmamakers de beelden door hun montage kunnen manipuleren.
Nog iets: vorige jaren kregen wij in België in het weekblad Humo elke week het relaas van de afvallers te lezen. Dat is nu niet meer het geval, terwijl juist dit jaar iedereen graag zou zien hoe John, Carl, Meredith en de anderen ter verantwoording worden geroepen in een neutrale context als een interview in een tijdschrift. Is het toeval dat we dit jaar (in België)geen interviews meer krijgen, of zijn jullie bang dat uit interviews zou kunnen blijken dat heel de Carl - Esther rel te zwart-wit is afgeschilderd?