Je hebt armoede in gradaties. Wat de een armoede noemt, valt bij de ander onder de noemer ''prima mee te leven''.
Als ik weet dat iemand een uitkering heeft, dan snap ik niet dat diezelfde persoon wel 200 euro uitgeeft aan vuurwerk. Dan laat je dat ook achterwege, je kunt immers een week of twee goed eten van 200 euro.
Het tegenargument is dan: ''ik heb er het hele jaar voor gespaard, en dan wil ik er ook van genieten''. Onzin, want je kunt ook kijken naar het vuurwerk van een ander, en dan kost het je niets.
Dit voorbeeld gebruik ik om het begrip ''armoede'' te relativeren, en heeft niets met het SR-thema van dit jaar te maken.
Wanneer je naar echte armoede kijkt, naar mensen die echt niet weten hoe ze vandaag financieel doorkomen, dan hebben we het over naar schatting 200.000 mensen.
Stel nou, dat er via SR 10 miljoen wordt opgehaald, dan is dat een mooi bedrag, maar het betekent dat iedereen die onder het kopje ''armoede'' valt, 50 euro krijgt. Die zijn in Nederland binnen enkele dagen op. Maar in een Afrikaans land is dat soms een half jaarinkomen.