Ook ik vind Richard erg verdacht na aflevering 1. Toen hij hardop 'kat' riep, moest ik toch meteen terugdenken aan Yvon's 'Brad Pitt' van vorig jaar. Dat was destijds het punt waarop Yvon voor mij afviel, denkend dat een mol nooit zo opzichtig/stompzinnig zou mollen. Die fout ga ik dit jaar niet weer maken, dus onthoud ik dit.
Toch geloof ik nog niet dat Richard de mol is, vanwege zijn positie bij het memoryspel. Hij koos ervoor als eerste de brug over te steken, wat betekende dat hij als laatste aan het spelbord zou verschijnen. Dat is voor de mol de meest ongunstige positie denkbaar. Hij kon onmogelijk nog geld wegspelen uit de pot. De spelers voor hem zouden dan al 7 x 2 vakjes hebben omgedraaid, plus alle goede memories (heet dat zo?). De kans dat er op dat moment nog een tweetal -1000 euro blokjes ongemoeid zijn, is niet heel groot. En mocht dat al zo zijn, dan kon Richard die niet spelen, want het zou wel heel verdacht zijn als hij na zijn eerste -1000 euro niet voor een veilig, al eerder omgedraaid blokje zou gaan. Bovendien liep hij met de laatste positie ook het grootste risico helemaal niet aan de beurt te komen.
Je zou kunnen stellen dat hij voor die positie koos, omdat hij de vrijstelling wilde wegkapen voor de kandidaten en dat belangrijker vond dan geld uit de pot spelen. Maar ook in dat geval is de laatste positie niet op voorhand de meest gunstige, hoewel Karel bij de uitleg dat wel zo deed klinken. Richard kon in eerste positie met zekerheid een kandidaat wegspelen, zoals Milouska dat deed met die -1000 euro, waarmee hij effectief de kans zou hebben verkleind dat hij zelf uit het spel zou verdwijnen. Nu liep hij sowieso al 14/36 kans dat hij niet eens aan de beurt zou komen, opengespeelde memories niet eens meegerekend. Mocht hij nog wel in het spel zijn geweest, dan had Richard natuurlijk wel een gunstige positie gehad, met al een aantal opengespeelde memories op tafel, een aantal opgespeelde enkele blokjes en de voorkennis van de mol in het achterhoofd.
Dit alles is overigens gestoeld op de aanname dat de mol sowieso vooraf heeft bepaald te willen mollen. Maar ik kan me niet voorstellen dat de redactie die kans zou laten liggen bij een spel dat relatief makkelijk beinvloedbaar is (zoals Milouska liet blijken, mits ze de mol is
).