Ach, hij heeft zelf verteld dat ze naar boven moest gaan, dus dat is het probleem niet. Het zou ook wel absurd zijn na kandidaat een, met 6 enveloppen daar en 6 kandidaten (waarvan een de mol, maar dat terzijde) dat niet door te geven. Geen optie. Niet als kandidaat, niet als mol. Zou je naar een dinertje kijken waar niemand iets raars doet, toe iemand mischien verschrikkelijk moet plassen en in wanhoop de tafel verlaat, toevallig boven belandt.. nah. Maar dat is an sich nog niks mols. De keuze van de opdracht wel: als je zelf de mol bent kun je nooit met een mol van plaats verwisselen. dat kan niet met jezelf. Op je oude plaats terugkeren is niet goed genoeg.
Los daarvan, afgescheiden van de groep zijn kan (en niet meer dan dat)juist wel een mollenstreek zijn. Onderlinge verdachtmakingen, het mol willen spelen-om-verdacht-te-zijn en zo concurrentie uit het spel te spelen gebeurt onvermijdelijk. Daarbij durf ik te stellen dat dat in hogere mate met bekende Nederlanders het geval zal zijn.
Zit ik nog met de (volgens Chris) weergave van wat Roderick zei: neem altijd de zwaarste. Hoewel zeer discutabel, kan het zijn gezien zijn breedte zijn dat hij meer weegt dan zelfs Richard. Dus waarom dat : wat je ook doet, neem altijd de zwaarste... als dat alleen op het gewicht van het vlot zou slaan, is het zowel mols als uiteindelijk onmols: meer bagage voor de kandidaten en een stabieler vlot, maar juist kans dat er een tak afvalt als er een botsing zou zijn geweest als ook dat vermaledijde altijd.. hoezo altijd...eh...superhint of overvloedige fantasie?
Dan nog de kwestie met wat de mol (als de mol Roderick is) gesaboteerd zou moeten hebben. Subtiel, zeker, de opdrachten van de metro (niet eens meer nodig om Lisse door te laten gaan, want al was Darwin verder weg had het niks uitgemaakt, maar je wordt kandidaats door verdacht te zijn met opzet als kandidaat), in de rozen opdracht door te wijzen op het "graverobbing"door de rozen mee te nemen, waar Peggy geen boodschap aan had, gelukkig dachten Toine en Frédérique er wel zo over, onafhankelijk, de efteling opdracht waarin een meegaan met Milouska te verdacht zou zijn geweest, maar Toine met zijn eerzucht en overredingskracht zou dat ongedaan gemaakt kunnen hebben... dus niet... de naamkwestie bij de polaroid-opdracht, wat Peggy meteen voorkwam, de weergaloze fietsopdracht, waarin Frédérique zo haar karakter toonde dat geen mol meer kon mollen.. eh.. alles bij elkaar het festival der gemiste kansen voor de mol...tja, dan denk ik toch: damn, hij is wel een tamelijk onsuccesvolle mol of... wellicht de mol helemaal niet. Dat laatste wil ik eigenlijk ook weer niet denken. Red mij! Nou ja, ik vond van meet af aan Roderick de mol maar als ik alles bij elkaar optel kom ik niet helemal logisch uit. Maf spel, dit.