Ik baseer mijn keuze voor Roderick als de mol op iets heel anders.
Op de site wieisdemol.nl kun je wekelijks meedoen aan een test over de mol. Als je na alle afleveringen de meeste vragen goed beantwoord hebt, maak je kans op een reis naar Argentinië. Maar de 10 vragen per week zijn vrij eenvoudig, dat ongeveer 10% van alle deelnemers alle vragen goed beantwoordt (iedereen kiest in week 1 een mol en dan maar hopen dat ie erin blijft) als er geen strikvraag in de test zou staan. En aangezien ik Roderick als mol heb, kwam ik er achter dat ze bij hem een strikvraag in de test hebben opgenomen, en wel bij aflevering 5.
In de opdracht met de straatnaambordjes loopt Richard met een portofoon rond en sist hij een paar keer in de "mike": Ik loop in de Roderick Veelolaan, ja, de Roderick Veelolaan.
Ik wist me dit te herinneren bij het maken van de test op die andere site en ik vulde dus laan in. Kijk ik later nog een keer terug en toen zag ik alle bordjes snel door het beeld flitsen. En wat blijkt: Het is de Roderick Veelobaan.
En dat maakt de groep kanshebbers op een reis er een heel stuk kleiner op! En dus gaat de prijs naar een nog grotere molliefhebber dan ikzelf (en dat is vast wat de Avro met de Test wil bereiken: zo'n grote fan van het spel vinden dat ie na het winnen van de prijs iedereen en alles vertelt over het geweldige programma) Dus Roderick is de mol.
Maar ja, ik heb me natuurlijk alleen op Roderick gefocust tijdens de test op internet en misschien zitten er nog wel meer strikvragen in de test? Straks vliegt Roderick er over een anderhalf uur uit en heb ik geen been meer om op te staan.