Oké, ik ben eruit, Roderick is mijn (DE?) Mol!
Ik heb die hele zoutblokken-opdracht nog eens nagekeken en volgens mij heeft Roderick echt de tijd verkeerd doorgegeven.
Hier het 'onomstotelijke bewijs'
over de Mol.
Honk 1 is de start, ze komen bij honk 2 aan als ze nog ongeveer 57.10 minuten over hebben. Dat stuk hebben ze dus in minder dan 3 minuten gelopen.
Ze zijn bij honk 6 (waar de Molaanwijzing ligt) als ze nog 40.00 minuten over hebben. De tijd die Roderick zegt, klopt nog steeds met de tijd die onderin beeld loopt. Iedereen is het erover eens dat ze terug moeten, dus dat doen ze ook.
Bij de eerste tussenstop rustten ze bij honk 4 uit. Want er wordt gezegd: dat ze nog 3 keer van honk naar honk moeten lopen. De tijd onderin beeld geeft aan dat ze op 28.30 minuten (= tijd die ze over hebben) weer gaan lopen. Van honk 6 naar 4 hebben ze dus iets meer dan 10 minuten over gedaan. Deze tijd is ongeveer gelijk aan de tijd op de heenweg; toen waren ze op 50.30 minuten bij honk 4 en op 40.00 bij honk 6.
Dan komt er een raar stukje in de beelden... De teller loopt van 20.20 minuten terug naar 20.05 (ongeveer). In dit stukje zwelt de muziek aan, en opeens hoor je een huilende wolf gevolgd door donderslagen. Deze geluiden passen niet echt bij de beelden (ik vond het gisteren ook al apart), dus volgens mij is dit hét moment dat de Mol toeslaat (in 'enge' films hoor je ook altijd een spannend muziekje als er iets staat te gebeuren). De tijd komt dan ook niet meer onderin beeld tot aan de finish.
Bij de laatste tussenstop rustten ze uit bij honk 2. Dit is dus het eerste honk waar ze naartoe zijn gelopen en waar ze de heenweg 3 minuten over hebben gedaan. Je kunt zien dat dit honk 2 is, omdat hier maar 1 zoutblok ligt. De stapels zoutblokken werden namelijk hoger naarmate ze verder kwamen. Als ze hier weer vertrekken, hebben ze het erover dat ze het gaan halen. Milouska zegt zoiets als 'een kwartier, moet lukken'. Maar Roderick waarschuwt ze nog dat dit het zwaarste stuk zal zijn. Als ze bij de finish komen hebben ze nog maar 48 seconden over.
Het kan dus volgens mij écht niet dat je over een stuk waar je eerst maar 3 minuten over doet, er later bijna een kwartier over doet. Oké, het wordt zwaarder en warmer en weet ik veel. Maar bij honk 4 hadden ze nog een half uur over, en bij honk 2 nog 15 minuten (volgens Roderick, want hij hield de tijd bij). Dus het laatste stuk kunnen ze niet zó langzaam hebben gelopen
Conclusie: Roderick heeft tot honk 4 op de terugweg steeds de goeie tijd door gegeven. Maar daarna heeft hij het doen lijken alsof ze sneller liepen dan in werkelijkheid het geval was. Hij geeft ze het idee dat ze bij het laatste honk voor de finish nog een kwartier hebben en het op hun gemak gaan halen. Maar in werkelijkheid zou dit denk ik een minuut of 6-7 zijn geweest. Hij hoopte er waarschijnlijk op dat ze het nét niet zouden halen, maar helaas voor hem is het dus nét wel gelukt.
Sorry, heel verhaal. Maar voor mij is het nu wel duidelijk. En ik hoop voor meer twijfelaars
(En mocht Roderick toch de Mol níet zijn... nou, dan wil ik dit weleens uitgelegd zien
)