Oke,
This is interesting.
Niets is wat het lijkt is het grote motto van het spel en ik begin steeds meer te geloven dat er een serieuze hint in de poster zou kunnen zitten.
Om deze zaak even overzichtelijk te maken zet ik de feiten even pragmatisch op een rijtje.
(ik gebruik geen foto's want die zijn allemaal met even terugkijken in ditzelfde topic te vinden).
De poster verscheen voor het eerst op 27 februari op treinstations en bushaltes door het hele land.
De poster heeft er maximaal een week gehangen maar voor mijn gevoel slechts een dag of 4 maar weet ik niet helemaal zeker.
De poster heeft een groot nieuw (sinds vorig jaar) mol logo, een wervingstekst en een afbeelding van de avro-bode van de komende week met Karel op de cover.
Achter de avro-bode met Karel ligt nog een andere Avro-bode. Deze is slechts voor een klein gedeelte te zien.
Aan de bovenkant is het heel duidelijk dat het wel degelijk om een avro-bode gaat want dat is goed te lezen.
Tevens is aan de bovenkant een kruin haar te zien dat donkerblond tot bruin is. Of het hier om een man of vrouw gaat is niet met zekerheid te zeggen.
Aan de linkerkant van deze bewuste tv-gids zijn flarden van de koptekstregels te lezen.
Van onder naar boven valt te lezen:
Nummer
75
ste4 B
me
'M
int
Fa
du
va
Tot zover de zichtbare feiten.
Wat deze zaak zo bijzonder maakt is dat er sinds de eerste vermeldingen van dit onderwerp er nog niemand geweest is die heeft kunnen ontdekken welke avro-bode dit nu is.
Vreemd, want waarom zou de reclamemaker meer moeite doen voor zo'n onschuldige achtergrond dan nodig is.
Het simpelste en eigenlijk meest logische zou zijn dat de avro-bode van de week ervoor onder zou liggen, maar dat is niet het geval.
Iets dieper gezocht zou de avro-bode van de week erna al onder kunnen liggen maar die ligt inmiddels al in de winkel dus is het ook niet geweest.
Het is onwaarschijnlijk om te veronderstellen dat de avro-bode van over pakweg 3 of 4 weken na nu al gedeeltelijk op die poster heeft gestaan want zover van tevoren maken ze die cover niet.
Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat het een bode van de afgelopen 3 of 4 weken betreft want gegarandeerd dat er dan inmiddels wel iemand op dit (of een ander) forum die gids uit een nog niet geleegde papier-kliko had opgediept of uit herinnering zeker wist dat het er 1 uit januari was of zo.
Er kunnen volgens mij dus 2 dingen aan de hand zijn met deze achtegrond bode.
1) Er is een 'fake' avro-bode gemaakt door het reclame bureau, puur ter illustratie, kleur is balangrijker dan tekst, het gaat alleen maar om het speelse effect van 'een stapel' en de avro/woestijvis/widm of de uitgever heeft met deze achtergrondbode niets te maken.
2) Er is doelbewust een avro-bode van iets langer geleden gebruikt en die is doelbewust zo neergelegd als hij nu ligt onder de Karelbode.
In het gaval van 1 zitten we hier alweer 6 pagina's tijd te verdoen (maar wel leuk hoor,... toch?).
Tenzij er iets cryptisch uit de zichtbare tekst te halen valt (zoals het spoor 4B op Utrecht centraal verhaal).
In het geval van 2 kan het bijna niet anders dat er op de 1 of andere manier een hint of verwijzing in die gids of op de cover van die gids staat.
De grote uitdaging zal nu dus zijn om een 1 of ander archief te vinden die ingebonden jaargangen van oude programmagidsen bewaart. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er iemand persoonlijk oude avro-bodes spaart maar als dat wel zo is zou ook zo iemand een grote hulp kunnen zijn.
Van de avro zelf verwacht ik geen hulp in deze zaak, zeker niet als het echt een verborgen hint betreft.
De drukker, of uitgever zou een optie kunnen zijn om te benaderen.
Ergens in een toekomstvisioen zie ik al voor me dat we over 10 weken in de reconstructie-aflevering te horen krijgen dat we allemaal al lang van tevoren hadden kunnen weten dat Liz de mol was want die stond tebslotte op de cover onder de Karel-bode op de posters door het hele land,.....
To be continued,.........