Is goed.
Ik begin met degene die ik heb gemaakt als voorbeeld. Die komt dus niet in de schoolkrant. Ik heb hem flink moeten inkorten dus misschien is hij wat beknopt:
Mario Smash Football
‘Eindelijk!’ dacht ik toen ik het CD-tje van Mario Smash Football in mijn Gamecube duwde. Eigenlijk zit ik al sinds Mario Tennis op de Nintendo 64 te wachten op een Voetbalgame met Mario en zijn kornuiten.
Je merkt vrijwel meteen dat Nintendo deze game niet heeft gemaakt om te strijden tegen realistische voetbalgames Pro Evolution Soccer of Fifa. Daarom zal ik Mario Smash Football dus niet gaan vergelijken met deze games.
Realistisch of niet: het spel zit prima in elkaar. In teams van 6 kun je in balbezit eigenlijk alles wat je zou verwachten van een voetbalgame: lopen, sprinten, passen, lobben en schieten (waarbij geldt: hoe langer je knop ingedrukt houdt, hoe harder het schot). Het lijkt misschien wat karig, maar meer heb je echt niet nodig. Als je de bal niet hebt kun je naast een standaard sliding ook gewoon een flinke beuk uitdelen, wat meestal veel effectiever is. Deze beuken werken trouwens ook flink op de lachspieren. Naast deze standaard dingen kun je ook ‘Power Ups’ verdienen: bijvoorbeeld een bananenschil op het veld gooien, ook dit is echt lachwekkend. Een andere toevoeging is dat je met je aanvoerder een ‘Super Strike’ uit kunt voeren. Simpel gezegd is dit gewoon een harde ram richting doel. Als je het goed doet zit hij er altijd in, en verdien je daarmee 2 punten. Deze toevoegingen zorgen voor wat diepgang in het soms wat te simpele spel, want natuurlijk een pluspunt is. Maar als je af en toe toch helemaal gestoord word van al deze ongein, kun je ze ook gewoon uitzetten.
Het zestal spelers bestaat trouwens uit één aanvoerder (Mario, Peach, Yoshi en de andere standaard Mario characters), 4 sidekicks (bijvoorbeeld Toad’s) en een keeper (altijd dezelfde krokodil).
Na de gameplay vertel ik even de modes die de game bevat: Naast ‘Grudge Match’ (een gewone wedstrijd, eventueel tegen of met een maat) kun je ook toernooien spelen, maar deze speel je eigenlijk alleen als je écht niks te doen hebt… Naast al deze wedstrijden is er ook nog een training mode, die er van mij ook niet in had gehoeven. Maar goed, zonder extra modes is het natuurlijk ook niks.
Conclusie:
Dit superblije spelletje speelt lekker en simpel. Door het tekort aan modes interesseert kan de singleplayer me echt niet boeien. Maar als je dit spel haalt om samen op de bank te spelen tegen een makker, is het een echte aanrader. Daarom verdiend dit spel geen superhoge score maar mag het ook niet bestempeld worden als mislukking.
Cijfers:
Graphics: 7
Gameplay: 7
Singleplayer: 3
Multiplayer: 8
Eindcijfer: 7.0
Ter verduidelijking:
Score FIFA 06: 7.5
Score Pro Evolution Soccer 5: 8.6
Developer: Nintendo
Gespeeld op: Gamecube
Ook te spelen op: -
Prijs: €59,99
Trouwens, deze review klopt op sommige punten niet. Omdat ik hem dus heel erg heb ingekort.