Met alle meesters, leraren, docenten, leerlingen en studenten hier, hoop ik nu eindelijk het antwoord te vinden op een vraag waar ik al heel lang mee zit te worstelen. Voor mij is het ruim dertig jaar geleden dat ik op school zat. Ik heb op vele scholen gezeten (3 verschillende lagere scholen en 2 verschillende middelbare scholen. Ja, mijn ouders waren nogal verhuislustig) en later na studeren ook nog regelmatig op een school vertoefd voor bijvoorbeeld cursussen en dergelijke. En als ik daar nu zo aan terug denk, valt mij het volgende op:
Op elk school en in elk lokaal waar ik zat, had de bovenstaande indeling. Ja, soms hadden we de tafeltjes ook in de rondte en dergelijke, maar daar gaat het nu niet om. Overal waar ik kwam, had de leraar de ramen rechts en voor de leerlingen was dit links. Ik kan me niet herinneren dit ooit anders gezien te hebben.
Nu vraag ik mij ten eerste af, was dat bij jullie ook zo? Is het nog steeds zo? En zo ja, waarom? Wat is de reden dat in heel Nederland alle lokalen deze indeling hebben? Waarom de ramen voor de leerlingen altijd links? Zit er een educatieve gedachten achter? Of heeft het met bijgeloof te maken?
Alsjeblieft, help mij met deze zeer prangende vraag. Dan kan ik eindelijk weer slapen.
Bij voorbaat hartelijk dank.