Het lijkt er inderdaad op dat de nieuwigheid van vorig jaar (populair vanwege de deelname van BN'ers)juist zorgt voor de mindere kijkcijfers van dit jaar. Ze zullen eigenlijk elk jaar met iets heel nieuws moeten komen, bijvoorbeeld een serie met studenten of zo. Bovendien is het apart zetten van Roderick en Liz geen slimme zet om de instap in het programma toegankelijk te maken. Nu de AVRO sowieso nog 2 series gaat maken, is het volgens mij zaak om hetzelfde concept, met dezelfde muziek en lay-out in een ander inhoudelijk jasje te steken. Belangrijk is het dat de kijkers zich kunnen identificeren met de deelnemers en dat de opdrachten overzichtelijk blijven. Om dat laatste te bereiken, zal er van tevoren een duidelijker uitleg van de opdracht moeten worden gegeven. Bijv. dat de kijker bij de jeugdfoto-opdracht precies weet wat de kandi's uiteindelijk met de te onthouden volgorde moeten doen en verdachte personen sneller opvallen en niet pas na 2 of 3 keer de uitzending bekijken!
Het is lastig om bij WIDM na 1 of 2 afleveringen nog in te schakelen. In de aanloop naar het programma zal er misschien 1 week extra moeten worden opgenomen om het profiel van de kandidaten te schetsen en ze bijvoorbeeld iets over elkaar te laten zeggen (moeten elkaar dus al deels kennen voor de reis of je zendt bijv. een persconferentie uit met de kandidaten).Op deze manier leren de vaste kijkers de kandidaten kennen en kunnen minder vaste kijkers ook na 2 weken nog inschakelen, zonder dat er dan al iemand uit het spel is.