Juist door die laatste molaanwijzing én het stemgedrag van de finalisten in de test begin ik nu ook twijfels te krijgen over Roderick. Dat hij inderdaad het antwoord wist, is een kenmerk van de mol. Mmm...
Dan het stemgedrag... voor een spannende finale zou het ideaal zijn als elke kandidaat op een andere Mol zat, zoals in serie 3. Bijvoorbeeld Frederique verdenkt Roderick, Roderick verdenkt Milouska, Milouska verdenkt Frederique. De Mol heeft natuurlijk nauw contact met het productieteam en weet op wie de andere kandidaten stemmen, en kan zo zijn/haar stemgedrag aanpassen. Zo zouden ze een optimaal spannende finale kunnen maken.
Maar nu is het geval dat Frederique en Milouska elkaar verdenken. Roderick verdenkt ook een van hen, als wij wisten wie dat was, was het spel al voorbij, want hij had 'onomstotelijk bewijs'. Dezelfde situatie als de finale van vorig jaar, waar je al vantevoren wist dat Yvon de mol was.
Stel nou dat Milouska de mol zou zijn (waar ik nog steeds van uit ga), zou het productieteam haar dan niet in hebben kunnen fluisteren 'Stem op Roderick, dat is spannender!'. Evenzo met Frederique. Je kan dus nooit meer de driehoeksstelling krijgen dat iedereen elkaar verdenkt... wat de situatie zou zijn waar productie op aanstuurt. Mijn punt is dus: de productie heeft schijnbaar geen controle gehad over het stemgedrag van de twee vrouwen. Waarom? Omdat ze gewoon kandidaten zijn. Het zou natuurlijk valsspel zijn om er tegen een te zeggen 'Je moet je stem veranderen, dat is beter voor de finale!'
Dat maakt Roderick nu dus extra verdacht. Maar van de andere kant... als hij de mol is... dan heeft niemand het goed geraden! Dan is hij wel een erg erg erg goede mol geweest.
Het is al eerder gezegd, ik zeg het nog een keer: Dit is gewoon een finale van drie mollen. Roderick is, zoals Geert Hoes het zei, een zwart gat. Bovendien vind ik het dagboek van de Mol op de nl-site zo'n typisch taalgebruik hanteren. Van die volzinnen, die niet door iedereen geschreven worden. Zoals in het dagboek van aflevering 2: 'Ondanks dat het best zwaar is, die schijn, gaat het me goed af. Ik geniet van dit spel. Ik geniet van Argentinië. Ik geniet van de mol.' Typisch zo'n zin die hij zou zeggen. Er zitten er nog veel meer in de dagboeken trouwens, maar je snapt de bedoeling.