En toen schiep God de mens. Hij zorgde er voor dat die mens alles kon eten, fruit, groente en.....vlees. Waarom zou hij dat gedaan hebben? Simpel,...om te overleven. In de oudheid was de mens in grote gebieden aangewezen op het voedsel wat daar voorhanden is. In het ijskoude noorden was maar weinig groenvoer beschikbaar. Logisch dat de mens zich tegoed deed aan bisons, walvissen en anderszins. In warmere streken waar meer fruit, kruiden en groenten te vinden is, at men dus ook gevarieerder, minder vlees of soms helemaal geen vlees.
Dankzij het feit dat de mens vlees kon verdragen, bestaan er heden ten dage zo'n gevarieerdheid aan volkeren.
Inderdaad in deze consumptie maatschappij mag het met de overvloed best wel een tandje minder. Niet iedere dag vlees is geen ramp. Inderdaad gebeuren er vreselijke dingen met proefdieren. Daar hoeft niemand de ogen voor te sluiten.
Ik ben niet zo'n bijbelig persoon, maar de metafoor van Adam en Eva kent iederen wel. Daarin wordt verhaald dat de mens de mogelijkheid heeft gekregen om te kiezen. Eet je wel van de appel of niet. Ook die gave hebben we niet voor niks denk ik. Dat maakt dat we mens zijn en geen dier.
De moraal die ik hier wil geven is dat iedereen mag kiezen. Eet je wel of geen vlees. Die keuze is een persoonlijke net als dat iedereen zijn eigen geloof mag geloven.
Tenslotte het volgende. Oorlog in de wereld onstaat altijd omdat men elkaar van zijn of haar gelijk wil overtuigen. Ook weer zo iets typisch menselijks. Laten we dus maar gewoon elkaars mening respecteren. Dan blijft de vrede bestaan en kunnen we allemaal broederlijk met elkaar aan tafel. De één met een biefstukje, de ander met een sojaboon. Echter de wijn die we drinken is uit hetzelfde vat!!!
Proost