Ik was eerst al 18 jaar vegetariër. Ik vond veganisme ook wel wat extreem, totdat iemand me vertelde van het kalf dat direct na de geboorte weggenomen word. En dat moeder en kind dan enkele dagen na elkaar loeien tot de stem gebroken is. In het begin was ik alleen gestopt met melk maar gebruikte ik nog wel kaas in ver verminderde porties. Met eieren was ik al iets eerder gestopt. Ik had zelf wat kippen rondlopen, maar toen kwam er een haan bij die anders de pot in zou aan en waren de eieren bevrucht. Ik had al een tijd gedacht om met eieren te stoppen omdat ik er allang geen goed gevoel bij had en dat was voor mezelf een excuus om op dat moment te stoppen. Ik denk dat ik nadat ik met melk gestopt ben nog een jaar of 2 in kaas gebruikt heb. Ik ben daarmee gestopt omdat ik van een dorp naar de stad ben verhuisd en daar meer mogelijkheden waren om lekker te eten zonder kaas. Vegetariër ben ik wel van de ene op de andere dag geworden, 22 jaar terug. Ik denk dat ik wel onbewust ermee bezig was voor die tijd. Op mijn 10e heb ik bij een konijnekweker weleens ton darmen zien staan waar ik toen wel even van onder de indruk was, maar ik dacht, het hoort erbij. Toen ik 13 was heb ik weleens een jong woestijnratje nadat de moeder de pootjes had afgebeten uit zijn lijden moeten helpen en heb daar toen ook wel zitten denken, ik kan het niet, maar ja, er sterven toch ook koeien voor mijn vlees. Ja maar dat doe ik niet zelf, en zo was ik een beetje in 2strijd. Uiteindelijk heb ik het beestje gedood, het had geen toekomst. En op een gegeven moment ben ik dienstweigeraar geworden. Er kwam een jongen, die nu overigens nog steeds vlees eet, met verhaal dat vlees en agressie ergens met elkaar verbonden waren. Die jongen werkte bij een slagerij op dat moment. Hij had het in een boek gelezen en het klonk wel plausibel. Ach, en ik was dienstweigeraar, ik was toch al bezig met tegenmaatschappelijke dingen, en het hoorde ook wel thuis in het kader van anti agressie waar ik op dat moment al mee bezig was. Voila, in een notedop mijn vegetarische/nistische geschiedenis.