Omdat wij het natuurlijke instinct hebben om onze eigen soort te beschermen. Het is logisch dat wij meer waarde hechten aan een mens dan aan bijv. een varken. Stel een mens en een hond liggen in een rivier te verdrinken, wie van de twee zou jij dan redden?
Hier ben ik het ook wel mee eens. Ik eet nu sowieso biologisch en ik eet minder vlees dan voorheen toen ik bij mijn ouders woonde. Ik wou meer duidelijk maken dat ik vind dat iedereen het zelf mag weten wat ie doet.
Ja, leuke stelling. Dus als iedereen mag doen wat ie wil, en iemand wil toevallig jou de hersens in slaan, dan mag dat? Hij wil dat toch? En je moet kunnen doen wat je wilt. Jouw woorden. Nee, je bedoelt eigenlijk, ieder mag doen wat hij wil, bijvoorbeeld dieren doden, of mensen aan de andere kant van de wereld die je toch niet kent, als hij jou maar niet lastig valt. Je wilt niet dat iemand mensen in je omgeving gaat doden, want dan kan jij misschien het slachtoffer zijn. Maar een andere soort of ver weg is geen probleem. Dat bedoel je.
Bij verdrinken, of als je aangevallen wordt, zullen we inderdaad onze instincten volgen. En dat mag. Als de tijd ontbreekt om na te denken, zullen we onze instincten volgen. Helemaal terecht en op dat moment ook geen probleem. Maar bij eten hier in Europa, kunnen we vooraf nadenken wat we eten. Dat is geen noodgeval en we hebben tijd genoeg om na te denken in deze maatschappij voor eender wat. We zitten alleen zo gevangen in onze conditioneringen dat we niet snappen dat we die tijd hebben. En dus onszelf en anderen onnoemelijk veel leed bezorgen. Jammer.