Wat geeft een dier meer waarde dan een plant?
Jaja, plant leeft ook. Dus plant leeft, dier leeft. Omdat een plant leeft kunnen we een dier doden. Omdat een dier leeft, en we weten dat het de zelfde leefwereld heeft als een kind, kunnen we dus ook een kind doden? Nee, we kunnen geen medemensen doden omdat planten leven toch? . Dus waarom wel een mededier? Want dat komt op hetzelfde neer.
We kunnen nu eenmaal niet zonder schade leven, maar het is in zowel het belang van de dieren, en van onze leefomgeving, zo weinig mogelijke schade te doen, en als we leven nemen dit alleen nemen van het minst bewuste leven. In principe geeft het dan het allerminste schade om zaden en vruchten te nemen. Die zijn heel zeker nog geen individu. Vlees eten kost veel meer voeding dan dat het opbrengt. Je dood dus ook meer planten dan nodig om in leven te blijven.Zolang je de mogelijkheid hebt om plantaardig te eten is dat ook nuttiger dan vlees. Efficiënter. Heb je die mogelijkheid voor vruchten/planten eten niet, dan leef je in de natuur, en is het doden of gedood worden. Maar dat is nu in de maatschappij zoals hij nu geordend is, niet van toepassing. We doden (dieren) enkel voor het plezier. Steken er veel voedsel in, die we er niet uit halen.
waarom een plant veel minder bewust zou zijn? Ik weet niet wat jij nog weet van toen je baby was, maar ik weet er niets meer van verder. Mijn eerste bewustzijn kwam toen ik een jaar of 2,5 was, en ik kan dat plaatsen in de tijd naar aanleiding van gebeurtenissen. Van daarvoor weet ik niets. Als ze me toen gedood hadden, was ik me daar niet bewust van geweest. Ons bewustzijn, echte bewustzijn dan, huist voor een deel in onze hersenen. Planten hebben geen hersenen. Ze leven wel, maar in hoeverre ze iets echt beleven is de vraag. Wij hebben darmen, daar merken we niets van als het goed werkt. Zoiets is het met de plant ook. Het heeft een verdedigingsmechanisme, zoals wij ook als we ziek zijn. Zijn we bewust van dat mechanisme? Nee, maar we leven wel. Is een baby zich bewust? nee, maar hij leeft wel. Maar een baby heeft de potentie om bewust te zijn. Een dier is niet zo bewust als wij, maar heeft wel degelijk een zelfbewustzijn. Een dier herkent andere personen, maakt onderscheid in individuen. en niet alleen of ze een gevaar vormen of niet wat bij een plant wel het geval is. Een dier heeft net als wij 5 zintuigen. Hoe meer zintuigen, hoe meer bewust, en ook hoe meer pijn bewust. Pijn is ook een kwestie van bescherming. En bij pijn hoort ook, kunnen vluchten, pootjes hebben dus. Planten gaan in de verdediging en onthouden ook wel het soort dier waar ze gevaar van hebben. Net zoals een virusscanner dat onthoudt. Is die dan bewust? Een plant leeft wel, maar is hij bewust? Hij heeft maar 1 zintuig. En inderdaad, je hebt iets nodig om te overleven en daar maak je schade mee. Maar neem dan dat gene waar je met de huidige wetenschap van weet, of denkt te weten dat je die niet op dezelfde manier laat lijden zoals wij, en waar je het minste ecologische schade mee doet. Van dieren weten we dat die hetzelfde voelen als wij. Van planten weten we dat niet. Maar hoe dan ook, vlees eten is 10 x keer meer schadelijk voor je leefomgeving dan planten eten, en vraagt ook 10 meer plantenlevens. En planten verspreiden zichzelf bijna altijd door het zaad wat op de vachten komt van dieren die de planten op eten. Dat is ook een overlevings taktiek. Een dier moet net als wij zijn jongen verzorgen en verspreid zich zo. Een plant verspreid zich meestal door dood te gaan. Sommige spinnen doen dat ook. Er zit ook wel een logica in, hoe minder een wezen om zijn nakomelingen geeft, en hoe meer hij er maakt daarom, hoe minder bewust (meestal). Een slaplant heeft er honderden, een spin ook. Maar een hond heeft er meestal maar een stuk of 5 en een koe en een paard een. Een wild zwijn heeft er ook maar een stuk of 5. En al die dieren zorgen heel goed voor hun jongen. Maar een plant laat zijn zaad los en kijkt er niet meer naar om. Meestal sterft de plant daarna ook. Het gaat op zich niet om het sterven, of om goed en kwaad. Maar om bewustzijn. Mededogen. Maar bij twijfel kun je altijd een vrucht pakken. die is zeker geen individu. Het vruchtvlees eet je op, het zaad gooi je in het bos, of poep je uit. En dan komt er weer een nieuwe plant met mest.