Buiten het feit dat het doden van die kip op dat moment totaal onnodig was kan ik zeggen dat 1 kilo vlees tussen de 8 en 12 kilo graan kost, of soja zo je wilt. Voor soja gaan hele regenwouden verloren. In the new Scientist stond onlangs nog dat een kilo quarterpounder 94000 liter water vraagt. In Europa kost vlees wel minder water dan in Amerika maar toch ook nog wel enkele 10duizenden liters. Een kilo graan of soja vraagt al 2000 liter water. Dus alleen al daaraan gaat tussen de 16000 en 24000 liter water per kilo vlees aan op om een dier te voeden. Er is geen noodzaak om dierenlijken (aas, want het is al enkele uren oud) te eten. Het groeiende aantal gezonde vegetariërs/veganisten tonen dit aan. Natuurlijk heb je weleens een ongezonde vegetariër /veganist ertussen maar dat is net als bij sommige ongezonde vleesteters een kwestie van te weinig variatie in de voeding, of een ruig leven, rondhangen in kroegen en zo. Heeft verder niets van doen met het feit dat ze geen vlees eten. Dus kunnen we tot de conclusie komen dat dierenlijken (aas)eten niet nodig is en dat deze vorm van consumptie bijdraagt aan leed voor mensen, dieren en milieu. Waarom blijven gebruiken dan? Puur egoïsme, het genot van de smaak, die per slot van rekening voor het grootste gedeelte tussen de 2 oren rondhangt. Sigaretten zijn ook niet lekker maar het lekker vinden wordt aangeleerd. Ik weet dat het niet lekker is, als 14 jarige heb ik ook een jaartje gerookt en de eerste sigaret was smerig, later ging het wel maar ben er toch mee gestopt. Vlees is in eerste instantie ook niet lekker, en okee, de meeste groentes ook niet, maar het is aangeleerd. Ik luste eerst geen noten en ook geen olijven, maar nu wel. Kwestie van wennen. En rauwkost vond ik maar niks, maar nu ben ik er dol op. Het is maar een tip om op makkelijke wijze (je hoeft niet extra te werken of geld weg te geven) een hele hoop minder schade aan mens dier en natuur te doen. Oh ja, voordat jullie daar weer mee komen, ik weet ook wel dat een eskimo niet veel anders kan dan vlees eten. Kom daar niet mee, die ken ik al. We wonen hier in het rijke Europa waar alles kan groeien en niet op de Noordpool of in de woestijn of in de bergen. Die mensen kunnen niet anders. Wij wel. Oh ja, ik ben veganist, dus vragen of ik mayonaise gebruik met eieren van legbatterijen heeft geen nut want ik eet geen mayonaise maar veganaise, zonder eieren. En ik eet ook geen vis, dat doet geen enkele vegetariër en ieder die zegt dat ie vis eet en zegt vegetariër te zijn, die is verkeerd ingelicht .Dus dat hebben we ook al gehad.
Groentjes,
Willem