Stond een paar bladzijden eerder, maar ik heb het even voor je gekopieerd
Wat is een kat meer waard dan een koe of varken dat we die doden om die kat in leven te houden?
Ben ik met je eens, een kat moet zijn eigen vlees kunnen vangen.
En wie reageert uiteindelijk eens op de stelling: Oorlogen onstaan omdat wij in meer/minder denken. Hoger/lager. Rus is meer dan Tjetjeen, afknallen, Hutu is meer dan Tutsi, afknallen, Amrikaan is meer dan Irakees, bommen gooien. Mens is meer dan dier, doden maar. Zijn er dapperen die mij dit alles kunnen weerleggen met goede argumenten? Het is niet het vleeseten op zich dat oorlogen veroorzaakt, het is de mentaliteit die ermee gepaard gaat. Zou een koe doodgebliksemd worden in de wei, dan is er niets op tegen dat je het vlees eet. Zelfs als een mens vanzelf doodgaat zou er niets op tegen zijn die op te eten. Er zijn Afrikaanse stammen waarbij het voor het heil van de doden is dat ze dat doen. Ze verbranden die dode en het as gebruiken ze in de soep zodat die dode voortleeft in de lichamen van de soepeters. Het gaat erom dat het doden of voor jou laten doden van dieren zorgt voor een voedingsbodem die oorlogen veroorzaakt. Daarmee verklaar je dat je meer bent dan dat dier en dan gaat bovengenoemde stelling in werking treden. Wie oh wie gaat dat weerleggen? Daarmee zeg ik niet dat vleesters slecht zijn, alleen dat ze over die dingen niet hebben nagedacht. En misschien heb ik het wel mis. Wie gaat dit weerleggen met goede argumenten? Ik hoop dat er mensen zijn die er in ieder geval over nadenken.
Groetjes,
Willem
Om nog even met die kat verder te gaan: de kat denkt dus dat hij meer is dan de muis, als hij de muis doodt? En de (spits)muis denkt dat hij meer is dan een insect, en daarom doodt hij insecten?
Nee, ze weten van huis uit dat dit voeding is die nodig is voor ze om gezond te zijn. Het zijn nu eenmaal vleeseters, hun darmstelsel is daarvoor gemaakt.
Wij zijn nu eenmaal omnivoren, ons darmstelsel is daarvoor gemaakt. Voor een goed uitgebalanceerde voeding heb je als mens vlees nodig, je komt echt te kort aan vitamine B12 als je geen vlees eet.
Vlees eten heeft dus niets met je beter voelen dan dieren te maken, en dus ook niets met, volgens jouw redenering, oorlog (nog afgezien van het feit dat ook om andere zaken gevoerd kan worden).