Zo. even een opleving na 6,5 jaar. Tjongejonge. Maar nog steeds actueel. Hoewel ik wel het idee heb dat het groene idee en vegetarisme wel langzaam maar zeker toeneemt in de maatschappij. Helaas nog hele boel mensen die nog steeds niet nadenken. Voor wie gewoonte en goedkoop nog steeds de maatstaf is. Dat is ook een hardnekkig verschijnsel. Mij is indertijd verweten dat ik handvaten moest aangeven in plaats van kritiek. Maar er zijn heel veel sites die goede en goedkope vegetarische recepten geven, dus daar ligt het niet aan. Een deel is angst voor het nieuwe, maar ook een deel is angst om toe te geven dat we met zijn alleen wellicht een vergissing begaan hebben. En een deel is, het spijt me, zelfgenoegzaamheid. Zoals groepen mensen tegenover andere groepen van mensen soms ook gruwelijke vergissingen begaan hebben. En daar ga ik maar verder geen voorbeelden van geven, want dan zijn we direct weer 3 weken aan het discussiëren. Mensen zouden wellicht beter denken in menselijke vergissingen en niet direct in goed en kwaad. Dan kwamen er minder emoties aan te pas en zou het allemaal wat sneller opschieten. Maar ja, zoals het op dit moment is, heersen angst, emotie en ook zelfgenoegzaamheid. Sorry als het als een oordeel klinkt. Dat is het niet, het is alleen een vaststelling. En waarom zou ik dat niet mogen zeggen? Wij mensen mogen wel eens van ons voetstuk afkomen. Wie heeft gezegd dat we meer zijn dan mensen met een andere kleur, of mededieren die alleen een andere vorm hebben, maar verder hetzelfde voelen. We spreken niet over voeding, maar over een niet menselijke persoon in een andere vorm. Het is jammer dat diereneters die persoon in het dier niet herkennen. Dit is geen mening, zoals men graag zou willen kunnen zeggen, maar dit is een feit.