Ooit, heel lang geleden toen er nog geen internet was, zelfs nog geen PC's, waren er wel al videogames. (Pong, Donkey, etc). Je gooide een gulden in de gleuf en speelde tot je dood was. Soms was dat al na 5 seconden, soms zelfs pas na 50 minuten. In dat laatste geval kwam je vaak in de highscores terecht.
Omdat de apparaten toen nog amper knopjes hadden (meestal alleen een joystick), was het heel lastig om je naam in te voeren. Dus had ik als oplossing mijn naam (Willem)ingekort tot Wilm. Je spreekt het namelijk bijna hetzelfde uit en het scheelde een hoop tijd en geklooi.
In 2001, tijdens het tweede seizoen van WIDM had ik eindelijk internet maar met mijn oude PC (en met een trage inbelverbinding) lukte het mij nooit om op de officiële site van de AVRO te komen. Zo kwam ik al vrij vroeg hier terecht.
De eerste paar weken las ik trouw mee op het forum, maar vanaf rond aflevering 3, toen Dan zijn eerste rode scherm kreeg, vond ik het tijd worden om voor het eerst een theorie te plaatsen. De keuze voor een nick werd al snel Wilm en door de jaren heen heb ik die nick hier gebruikt.
Tussen de WIDM-seizoenen door was ik elders op het internet actief en deed mee aan allerlei online games. Het zou in 2004 zijn geweest toen ik voor het eerst Omerta ging spelen. Omerta is een spel gebaseerd op de maffia uit de jaren '30 van de vorige eeuw. Ik koos toen voor een naam die ik wel bij dat spel vond passen: Niuno.
Niuno betekent in het italiaans 'niemand' en dat was wel geschikt voor een spel waarin je andere spelers moest 'uitmoorden'. En wat is er dan leuker om te zeggen dat een moord door niemand werd gepleegd..
Helaas ging ik de eerste keer vrij snel dood en moest ik opnieuw beginnen. Ik kon dezelfde naam helaas niet meer gebruiken, maar dat was nog wel mogelijk op de bijbehorende chat. Dit was wel handig, want daardoor wisten mijn vrienden nog wie ik was terwijl je binnen het spel een heel ander naam had.
Ik heb het spel door de jaren heen regelmatig gespeeld en af en toe als er een reset kwam kon ik de naam Niuno weer gebruiken. Ook momenteel heb ik daar weer een account die Niuno heet. (Tenzij deze inmiddels is alweer is afgeknald).
De naam Niuno ben ik steeds meer gaan gebruiken, ook voor andere games, fora en dergelijke en op gegeven moment had ik zoiets van: laat ik alles maar gaan gelijk trekken. Een jaar of drie terug heb ik daarom ook hier mijn naam naar Niuno veranderd.
(Sommigen noemen mij nog steeds Wilm, ze mogen).
En over de krop sla. Dat is niet tijdens WIDM ontstaan, maar is een heel verhaal apart.