Voor degene die het nog niet snappen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Robinson_Crusoe
Ja hoor, en Robinson Crusoe moest ook op een balk in de zee staan om immuniteit te veroveren zodat Vrijdag hem niet weg kon stemmen hé? Die hele discussie van wat nu wel en wat nu niet een Robinson maakt is net zo oud als het programma, en al loopt het nog eens 10 jaar, dan zijn we er nog niet uit. Ik heb hier op het forum wel al eens proberen te analyseren wat volgens mij grofweg de vereisten voor een Robinson zijn:
- Overlevingskwaliteiten. Het voorzien in primaire levensbehoeften. Kunnen zorgen voor voedsel, vuur, onderdak.
- Socicale kwaliteiten. Op goede voet leven met medekandidaten. Zij zijn immers diegene die door middel van hun stemmen bepalen of jij in de expeditie blijft.
- Proefkwaliteiten. Uitblinken in proeven, voor immuniteit of prijzen. Vergt een bepaalde fysieke kracht, uithoudingsvermogen en vaak ook kennis.
En een beetje moeilijker uit te leggen restcategorie:
- Geestelijke gesteldheid. Want naast de proeven is Expeditie Robinson zelf ook natuurlijk een spel waarbij de kandidaten voortdurend geconfronteerd worden met onverwachte wendingen. Dat vergt toch een bepaald aanpassingsvermogen, sterke mentaliteit en kunnen anticiperen.
Niet iedereen beschikt in dezelfde mate over die kwaliteiten. De ene is echt een oermens die krabben vangt, zoals Richard. De andere moet het meer hebben van de goede babbel, zoals bijvoorbeeld Ernistine. Je hebt ook altijd wel een deelnemer die ijzersterk is in de proeven, Mick was dat bijvoorbeeld. En dan zijn er ook altijd deelnemers die helemaal gek worden van de plotselinge veranderingen die de expeditie in petto heeft, dat zijn van die kandidaten die iedere aflevering wel een keer roepen dat ze het bijltje erbij neergooien.
Maar net zo min als iedereen over diezelfde kwaliteiten beschikt, hechten wij als kijkers ook aan verschillende dingen waarde. Sommigen vinden dat Robinson draait om het overleven, hun favoriet is dan ook iemand die dáár heel goed in is. Anderen houden wel meer van dat sociale type, die zijn fan van de kandidaat die zorgt voor de goede sfeer. En weer anderen vinden dat diegene die de proeven binnensleept hoort te winnen. En zo zullen we het dus haast nooit eens worden over wie nu een échte Robinson is. Maar da's ook prima, want dat maakt de discussie ook zo leuk, net zoals het programma pas echt leuk is als er veel van die verschillende types met verschillende kwaliteiten deelnemen.
En eens in de zoveel tijd staat er een ideale Robinson op, die beschikt over alle kwaliteiten die ik genoemd heb. Persoonlijk vind ik dat we daar pas twee van gezien hebben: Ryan in SDT en zeker Marnix in 2005.
Ow ja, en OT: Ignace deel ik vooral in de eerste categorie in, hoewel ik hem bepaalde andere kwaliteiten zeker niet ontzeg, maar die oermens in hem springt er nu eenmaal bovenuit.