Een vriend van mij, met een verhaal over hebzucht.
Hij woont in Nuenen, en had met enkele loten van de Postcode-kanjer van begin dit jaar een deel van de daar uitgereikte miljoenenprijs gewonnen. Geen heel erg grote prijs, hij had niet de juiste letters, maar toch iets van 6000 euro netto.
Hij was er zelf blij mee, maar daar gaat dit verhaal niet over.
Binnen twee weken had ie van mensen uit de buurt, en een paar instellingen al brieven gekregen, met daarin het verzoek een deel van zijn plotselinge rijkdom te delen.
Leuk, die buurtbewoners hadden hem van tevoren nooit zien staan, en van die instellingen had ie ook nog nooit gehoord.
Hij besloot op de uitnodiging in te gaan, en nodigde ze allemaal uit, om in een restaurantje in Nuenen een envelop in ontvangst te nemen.
Mooie envelop, en zo te zien, was ie goed gevuld. De koffie en gebak waren voor zijn rekening (tenslotte kon dat er wel vanaf van die 6000 euro). Totale kosten: 75 euro.
Er waren een kleine 15 mensen op de uitnodiging afgekomen, en dat beloofde veel goeds.
Dachten ze.
Toen iedereen er was, gaf hij aan dat hij met enkele loten had meegespeeld, en dat hem nu het onwaarschijnlijke geluk ten deel was gevallen dat ie een leuke prijs had gewonnen. Vervolgens vroeg hij 1 van de aanwezigen om de envelop te openen, en voor te lezen wat er in de brief stond.
Dit was de tekst:
''Beste mensen, U kende mij niet, tot het moment dat ik op televisie een cheque van enkele duizenden euro's in handen gedrukt kreeg. Vanaf dat moment wist u mij te vinden. Dit verwijt ik de Postcodeloterij niet, zij gaan nu eenmaal zo te werk.
Ik laat u hierbij weten dat ik u geen geld ga geven. IK nam de moeite om loten te kopen, en IK won nu deze prijs. Ik raad u aan om hetzelfde te doen: meld u aan bij de Postcodeloterij, en ga meespelen.
Wellicht valt ook u in de toekomst in de prijzen, en wie weet, krijg ik van U een percentage van uw gewonnen prijs, omdat ik u deze tip heb gegeven.
De koffie en gebak zijn voor mijn rekening, maakt u zich daar geen zorgen over.
Ik zei al: voordat ik deze prijs won, kende u mij niet. Nu wilt u allemaal mijn vriend zijn. U zult begrijpen waarom ik daar niet aan kan beginnen.''
De meesten verlieten teleurgesteld het restaurant. Een enkeling kon het wel waarderen, en bood zijn verontschuldigingen aan voor zijn hebzucht.
Hij had 75 euro uitgegeven, maar heeft die middag voor 1000 euro plezier gehad.