Ik kijk eigenlijk nooit films, weet op één of andere manier geen focus te houden bij films, kijk liever interessante documentaires met onderwerpen uit het echte leven. Dingen die echt gebeurd zijn. Zelfs bij de film over het waargebeurde verhaal van 'Christiane F' verlies ik mijn focus, terwijl zulke levensverhalen me juist aanspreken.
Ze heeft naar verluidt zo'n 30-jaar lang van de dope heeft kunnen afblijven: erg knap. Dat echter alles vergankelijk is, blijkt wel weer... nadat het boek en de film uitkwam (jaren '70 á '80) kickte ze af, heeft ze in Griekenland en Amerika gewoond, probeerde ze een zangcarrière na te jagen (onsuccesvol) en is ze, kennelijk, zo'n 20 á 30 jaar nuchter geweest. Tot 2008... met haar toenmalige nieuwe vriend vertrok ze naar Amsterdam en is ze faliekant teruggevallen (
bron) ze was plots verdwenen uit Duitsland, en lag wekenlang ongewassen op bed. Hoelang iemand ook nuchter is... een terugval ligt duidelijk zo op de loer. Hoelang je ook je leven weer op de rit hebt gekregen... een moment waarop je het niet meer ziet zitten of de zucht erna hoeft maar té sterk te worden, en je bent er (weer) vatbaar voor. Ik vraag me af of er überhaupt ex-heroïneverslaafden zijn die er chronisch (de rest van hun leven) van af kunnen blijven...
Dat is ook de reden waarom ik principieel tegen geforceerd afkicken ben (en zelfs tegen het aandringen ertoe) omdat je het oprecht zélf moet willen. Dat hoort iemands eigen vrijheid te zijn: om te blijven gebruiken of niet. Het lijkt een redmiddel maar dat is (eigenlijk) pure schijn (slechts een illusie op kort termijn) want het mag dan misschien werken op kort termijn, op langer termijn echter heeft zoiets zelden nut. Je kunt iemand wel preventief ertoe dwingen, maar ik kan je nu al zeggen dat alle moeite, externe hulp (en valse hoop van geliefden) uiteindelijk voor niks gaat zijn, als de verslaafde er (diep van binnen) eigenlijk niet ten volle achterstond: helemaal uit zichzelf (maar er puur mee akkoord ging om hen tevreden te stellen of om anders dingen te verliezen...) want iemand kickt dan af, maar valt (zodra het voorbij is) dan toch weer terug. Nou, moet ik nog doorgaan waarom afkicken dan niet werkt?
Nuchter blijven redt je alleen als je het echt, echt, écht wil, vanuit jezelf. Er echt genoeg van hebt en echt een nieuw leven wil. En je houding echt is veranderd. Zonder die 100% oprechte wilskracht val je op den duur toch wel terug, omdat je er diep van binnen nog niet echt genoeg van had. Dat word ook keer op keer weer bewezen door alle verslaafden die blijven terugvallen.
Kennelijk heeft ze zich herpakt want in 2013 heeft ze een
tweede boek uitgebracht en was ze, volgens eigen zeggen, nuchter.