Die Lawrence Krauss lijkt me inderdaad vele malen te zwartgallig.
Dat hij niet weet of de mens, als soort, zou uitsterven. Naja natuurlijk weet je dat niet - je weet ook niet of de zon morgen op komt. Maar hoogstwaarschijnlijk doet hij dat wel, en hoogstwaarschijnlijk overleeft de mens als soort een nieuwe dergelijke solar flare.
Er zijn altijd een hoop mitsen en maren. Bijvoorbeeld hoe lang het duurt - want als het kort duurt, dan mep je vooral de kant waar het op dat moment dag is. En sowieso heeft de aarde zo'n mooi magnetisch schild, zodat de polen relatief hard worden getroffen, maar landen veel meer naar de evenaar veel minder hard. Dus ja, het zal ongetwijfeld rampzalige gevolgen hebben, dat zou ik niet direct aanvechten - maar er is een oceaan aan verschil tussen dat, en dat de mens uitsterft.
Stel dat het inderdaad langdurig is, dat zelfs de evenaar hard wordt getroffen en daar geen enkele elektriciteit meer is. Stel dat er enorme hongersnoden komen, dat honderden miljoenen mensen sterven, een miljard - acht wat, 3.5 miljard, de halve wereldbevolking.
Dat is nog steeds maar de helft.
Je hebt momenteel ook nog hopen mensen die zonder elektriciteit leven. Momenteel vooral in 3e wereld landen, niet direct mooie levens - natuurlijk, maar het zijn er heel veel. En als die nu al zo overleven, zullen die niet meteen ook allemaal dood neervallen.
Laat staan de paar stammetjes die er nog rond de wereld zijn, en die nog [vrijwel] geen contact met de buitenwereld hebben. Heb weleens nagedacht, hoe groot de kans was met verschillende typen rampen [atoomoorlog, dodelijke virussen, etc] dat de mens als soort uit zou sterven. Naja, dergelijke totaal zelfvoorzienende stammetjes krijg je nauwelijks kapot. Laat staan als wij hier ineens geen elektriciteit meer hebben.
Maargoed, een halve wereldbevolking dood, en ineenstorting van de huidige maatschappij zou ook bagger zijn hoor. Maar voor de goede orde, ook dat lijkt me overdreven.