ah was dat hem - straf. ik dacht dat het juist een middel was om vrede te bewaren, maar jouw verklaring is veel logischer.
Griekse mythologie ben ik dan weer wat beter in thuis
Een vertelling van de beroemde Catullus verhaalt over hoe Aegeus (koning van Athene) Androgeus (zoon van Minos [koning van Kreta]) vermoord doordat die veel/alle prijzen bij een feest binnensleept. In sommige versies wordt Androgeus door anderen vermoord, maar draait Aegeas als koning ervoor op.
Als straf komt er een plaag die alleen kan worden voorkomen door elke 1/7/9 jaar (bronnen verschillen) 7 jongens en 7 meisjes naar kreta te zenden [die inderdaad worden vermoord en optioneel opgegeten door de minotauros].
Bij de derde zending werpt Theseus, zoon van Aegeas, zich op als vrijwilliger. Op Kreta helpt Ariadne (waar kennen we die naam ookalweer van? Ohja! Inception refereert ook aan deze mythe) onze grote vriend Theseus met een zwaard en een bolletje wol. De wol zodat hij, gelijk aan het broodkruimelspoor, zijn weg weer terug kan vinden uit het labyrinth. Theseus gaat naar binnen, vermoord de minotaures, gaat weer naar buiten. Eind goed al goed.
Naja, behalve dat hij bij het weggaan Ariadne per ongeluk-expres achterlaat, en er vandoor gaat met haar zusje. Grieken waren niet zo van traditionele happy endings.
Overigens, die verantwoordelijke voor de games heeft echt een te coole baard
--
Volgens mij inderdaad als straf en om ze in toom te houden (door angst).
Misschien dat ik de boeken maar ga lezen. Ben vooral benieuwd waar die andere delen nou over gaan (zou ik zo kunnen opzoeken natuurlijk, maar nog niet gedaan).
Had ik na het kijken ook even overwogen - maar schijnt dat het laatste boek nogal matig is. Twijfel daardoor toch een beetje, en slechts een deel van een trilogie lezen is ook weer wat apart.