Goooeeeed.. films van de laatste anderhalve week. Veelal uit 2014.
Grofweg in volgorde van kwaliteit:
* Hunger Games II (2013). Wilde eigenlijk #3 kijken, maar was vergeten wie er allemaal eerder in speelde.
Vond Bakersboy Peeta eigenlijk stuk zieliger dan ik uit de boeken kon herinneren.
* Big Hero 6 (2014). Heeft oscar voor animatie gewonnen geloof ik.
Eerste helft sterk, dan een verzamel-het-team midden, en een generieke tweede helft.
* Boxtrolls (2014); nominatie voor animatie oscar.
Zit artistiek goed in elkaar, redelijk voorspelbaar plot, maar is wel te vergeven.
* Penguins of Madagascar (2014).
Weet niet of deze.. beter.. is dan boxtrolls. Niet te vergelijken.
Film-4 uit de serie ofzo? Ennn natuurlijk geheel vergezocht plot (hoewel natuurlijk geheel opzettelijk).
Dus makkelijk om er automatisch snobistisch op neer te kijken
Maar moet zeggen.. vond 'm gewoon hilarisch.
* THe Drop (2014).
Heel sterke overeenkomstigen met veelgeprezen Drive (2011) - die film waarin Ryan, ja die, een sterke doch zwijgzame getaway-driver is.
Was misschien beter geweest als een film van een uur, als er zo'n traditie was.
Eigenlijk net te weinig plot voor deze lengte.
Maarrrrr het acteerwerk, vooral van hoofdpersoon Tom Hardy, is gewoon echt heel sterk.
* Whiplash (2014); 3 oscars, waaronder beste mannelijke bijrol.
Over een drummer en zijn tiranieke conservatoriumdocent.
Deze film..
Deze film is echt onwaarschijnlijk goed. Film van het jaar van wat ik heb gezien.
Het acteerwerk, de (geluids)editing, de regie.. bedoel, ik heb meermaals een scene teruggespoeld om 'm nogmaals te kijken.
Had een paar kleeeiine fronsmomentjes achteraf over het plot, maar echt.. meesterwerk.
..en de scriptschrijver/regisseur (Damien Chazelle) is ook gewoon pas net 30. Deze film is blijkbaar totaal z'n comfortzone, maar zelfs dan: dat wordt nog wat.
Maar enorme aanrader. Whiplash.