Daarvoor The Revenant (in twee etappes, want lang). Qua beelden, camerawerk en acteerprestaties indrukwekkend, wat het verhaal betreft niet iets wat je niet al eerder hebt gezien.
Ja, blijkbaar zit er een hoop symbolische en mythologische lading achter. Onder meer dat Leo in het gros van de film feitelijk een soort bovennatuurlijke wraakgeest is - hetgeen het einde gedeeltelijk verklaard. Ofzo.
Vond 'm prima, hoewel ik 'm ook niet direct op dvd zou kopen vervolgens
John Wick (2014), omdat ik er toch wel erg veel van had gehoord. Ging er met lage verwachtingen in, als in: standaard actiefilm waarbij hoofdpersonage tamelijk onsterfelijk is, en zelf wel tientallen vijanden neerlegd.
Wat klopt.
Maar. Toch een prima film - en al helemaal vergeleken met de films die doorgaans in die categorie zitten. Geregisseerd door 2 voormalig stuntmannen, en amai, dat zie je terug in de choreografie. En in dat ze het goed in beeld (durven) brengen, in plaats van uit te gaan van een hotsende en botsende camera, zodat je in feite alsnog precies niets ziet.
Los van dat zeer stylish, en een heldere anti-held hoofdpersoon. John Wick is wreed: een tegenstander die feitelijk is uitgeschakeld en moeizaam overeind probeert te kruipen krijgt een kwart seconde aandacht, en een schot door z'n hoofd. Wel efficiënt. Tevens efficiënt/minimaal taalgebruik. Hij wordt beschreven als doelgericht - en dat klopt in alle opzichten. Goed personage
..Het plot zelf is, om met bovenstaande Duncton review te spreken, niet iets wat je niet als eerder hebt gezien. Maar de uitwerking. Poeh, geef mij meer van dit soort actiefilms
..en toen wilde ik ook maar meteen John Wick 2 (2017) zien.
Sequels zijn vaak zielloze geldgraai misbaksels. Dat is hier niet zo.
John Wick 2 is beter. Het heeft alles wat de eerste ook heeft. Met dubbel zoveel stylishness. En een
stuk uitbreiding qua world building, voor de bredere ondergrondse wereld waar dit zich afspeelt. Van de meest potentievolle locatie gaat dan ook een serie worden gemaakt, wat een uitstekende keuze zou kunnen blijken - en je eveneens hoopt dat het niet keihard tegen gaat vallen. Maarja, dat deed John Wick 2 ook niet. Ik heb genoten