Ik ben gisteren bij "de storm" geweest.
Een film over de watersnoodramp van 1953.
De film was best redelijk. Goed gefilmd, door een paar personen goed geacteerd (er zaten ook wel een paar mindere tussen), leuk in beeld gebracht. Aardige werking met flash-backs en een redelijk verhaal al met al zou ik zeggen, dat is wel een 6 waard.
Maar ik had de stomme fout gemaakt het boek 1953 van Rik Launspach gelezen te hebben. Het boek waar "de storm" de film van pretendeert te zijn. Dat boek is in één woord geweldig. De achterflap begint zo :
In een donkere nacht, in een door God verlaten provincie, tijdens de grootste ramp die naoorlogs Nederland trof, zijn twee zoekende zielen door het noodlot aan elkaar verbonden. Zij raakte het kind kwijt dat ze een maand eerder baarde, hij verloor het kind in zichzelf. Samen ondernemen ze een schijnbaar hopeloze tocht door de zoute modder van het verwoeste Zeeland. Deze tekst is al 3x beter dan alle teksten in de film.
Nu weet ik dat bij een verfilming wel veel verloren gaat, daar is het in dit draadje al vaak genoeg overgegaan maar in de spoiler noem ik gewoon even 5 puntjes die niet kloppen. En die er stuk voor stuk voor zorgen dat de film en het boek totaal niets meer met elkaar te maken hebben en dat de film eigenlijk maar gewoon een gemiste kans is. Let op ik verklap daarbij ook het einde van de film en het boek.
1. haar vader overleeft de ramp in de film wel
2. in het boek wordt nog een tweede verhaal beschreven over een niet gehoorde ingenieur, even pakkend, weggelaten voor de film
3.in het boek vindt moeder nooit meer haar kind, de film moest op een vreselijke slechte manier dan toch een ontmoeting ensceneren
4. haar metgezel in de zoektocht is zonder aanwijsbare reden in de film opeens haar zwager, terwijl in het boek het een volslagen onbekende is.
5.De hoofdpersoon is een jonge vrouw die een band opbouwt met de hoteleigenaar en zijn vrouw. Deze spelen op het eind een cruciale rol door niets te vertellen over haar zoon aan haar. Die hele band bestaat in de film niet.
Kortom, wil je graag naar een redelijke film met een simpel verhaaltje, wens ik je veel plezier bij de storm. Word je liever gegrepen door een geweldig verhaal, neem dan 2 avondjes vrij en lees 1953. Wij voelden ons redelijk besodemieterd toen we uit de bios kwamen.