Geen Wie is..de Mol? voor Rik van de WestelakenNOS Journaallezer Rik van de Westelaken mocht van zijn hoofdredacteur Hans Laroes niet deelnemen aan Wie is de Mol. Ook het VARA-programma Wat Heet vond Laroes niet geschikt voor de nieuwslezer. Dat zegt Westelaken in een interview.
Verder: zijn ambities en de vrouwelijke èn mannelijke fans. "Dat is toch niet alleen om mijn uiterlijk?"
Van de Westelaken kan niet alles doen wat hij leuk vindt. "Sommige dingen mogen niet. Ik kon in Wie is de Mol, maar dat mocht niet. Te privé. Voor Wat Heet ben ik ook gevraagd, maar helaas dat vonden ze te licht."
Over het niet doorgaan van Wat Heet is hij achteraf niet zo teleurgesteld. "Wat ik er tot nu toe van heb gezien is, hoe zal ik dat nou eens verwoorden. Het wordt gemaakt door de makers van DWDD, met veel talent dus, maar ik vind dit een mindere uitvoering. Je zit daar met twee mensen aan een tafel met wie je een heel lang gesprek moet voeren. Ik heb geen flauw idee of ik dat zou kunnen. Ik ben nu blij dat ik het niet mocht. Hardlopers zijn doodlopers."
"Ik heb een goed gesprek met Hans Laroes gehad. Hij wist zeker dat ik het zou kunnen maar hij vond de omgeving te licht. Hij wil dat ik meer journalistiek bezig ben, zodat ik een betere anchor, een betere journalist, een betere presentator voor het Journaal word. Van alleen maar gesprekken met bekende Nederlanders word ik geen betere journalist.
In het begin was ik wel teleurgesteld: fuck, wat jammer nou dat ik dit niet mag doen. Aan de andere kant dacht ik: eerst maar eens afwachten hoe het programma is voordat ik ga zitten balen. Nu denk ik: het is wel goed zo. Ik moet me eerst maar eens bewijzen binnen de NOS. Ik ben af en toe iets te enthousiast om aan dit soort dingen mee te doen terwijl het niet goed voor me is."
Bij de NOS krijgt Van de Westelaken dan ook genoeg mogelijkheden om meer te doen dan het Journaal. De omroep wil de 'sociale cohesie' in Nederland gaan stimuleren door vaker grote (sport)evenementen te gaan uitzenden. Dat zei directeur Gerard Dielessen onlangs in een interview. Eén van de evenementen is het zomercarnaval in Rotterdam. Van de Westelaken: "Normaal gesproken zou dat een onderwerpje in het nieuws zijn, maar het beleid is nu dat we zoveel mogelijk evenementen willen oppakken.
We willen de kijkers het gevoel geven dat iets gebeurt in Nederland zonder de objectiviteit uit het oog te verliezen, en de kritische blik. We doen verslag van wat er in Nederland gebeurt.
Voor ons is het natuurlijk hartstikke leuk, ik kan weer ervaring opdoen. het is belangrijk dat de NOS zulke programma's maakt, maar voor mij is het een voordeel dat ik eraan mee mag werken. De evenementen vragen een andere manier van werken, live interviewen doe ik niet zo vaak. Niet zo vaak als ik zou willen."
De interviews in de studio tijdens het Journaal zijn vaak wat stijfjes. We zijn allemaal journalisten die gaan presenteren. "We proberen de gesprekken spontaan te houden maar dat is niet altijd mogelijk. Je moet van te voren weten wat voor reportage een verslaggever heeft gemaakt, wat daarin wordt besproken en wat niet. De angst om live iets in 2 minuten te vertellen is onterecht. We moeten een balans zien te vinden in spontane gesprekken binnen de grenzen van de uitzending."
Zou hij niet graag het Acht Uur Journaal willen doen? "Dat is niet mijn grootste droom in mijn leven. Ik zou het leuk vinden, hoor, als ze me zouden vragen als Philip weggaat, maar ik ga er niet op zitten wachten. Ik denk dat Philip nog wel een tijdje blijft, hij doet het hartstikke goed. Als ik gevraagd wordt dan zou ik de jongste zijn die het ooit heeft gedaan. Behalve Sacha dan. Maar over het algemeen zijn de mannelijke anchors van deze wereld 50+."
Van de Westelaken heeft een eigen fanclub, maar helaas voor de meiden, hij is al 'bezet' en heeft een vriend. "Het zijn niet alleen meisjes die me leuk vinden, maar wel raar opeens, een fanclub. Dat is toch niet alleen om mijn uiterlijk? Misschien dat ze me als mens ook leuk vinden? Ik voel me gevleid maar het is jammer dat het niet over de inhoud gaat.
Philip heeft ook een fanclub en Clairy Polak. Niet dat dat geen mooie vrouw is, maar het is geen tieneridool. Ach, het is zo imagobepalend om alleen op je uiterlijk beoordeeld te worden. Het is een vervelend imago. Dat mensen alleen maar denken dat je daar zit omdat je er gezellig uitziet in een pak. Dat was dertig jaar geleden misschien zo maar inmiddels zijn we geen voorleespoppen meer." (VARA TV Magazine/Medialog)