Ajax: selectie nagenoeg in tact (op Riedewald en Klaassen na), maar Klaassen heeft in v/d Beek al een goede vervanger (al kan hij ook weer op de 6 positie spelen). Feyenoord had vorig jaar ook nagenoeg dezelfde selectie met hier en daar wat versterkingen. Doorpakken is dus goed. Alleen verdedigend zal er nog wat bij moeten bij Ajax. Maar ja, er is bij Ajax iets anders aan de hand dat twee kanten op kan werken: positief (we winnen voor Appie) of negatief (de situatie met Appie heeft zoveel invloed op de groep dat alles mis gaat). Bovendien is het nog maar afwachten. Younes gaat misschien nog weg, evenals Dolberg en Sanchez. En als met name die laatste weggaat, wordt Ajax verdedigend een stuk zwakker ben ik bang.
Feyenoord is de kampioen, vorig jaar geen dubbel programma en ik denk dat dat ze ze wel geholpen kampioen te worden. Nu wordt het met de CL erbij extra zwaar natuurlijk. Als ze 4e zouden worden in de poule (wat weer afhankelijk is van de loting) en ze staan er rond de winter goed bij in de Eredivisie, heb ik wel vertrouwen in titelprolongatie. Bovendien met Amrabat, Haps en St. Juste goed ingekocht denk ik. Enige minpuntje van Amrabat is dat hij te weinig goals maakt, iets dat bijvoorbeeld Van Ginkel wel doet bij PSV. Nu Berghuis (of Lens?) en Van Persie erbij en er staat gewoon een goed team. Diks stelt nog wat teleur, Nieuwkoop als eerste back na zijn blessure? Ik las van Lukie dat Tapia het goed deed op de CV positie. Lijkt me ook meer snelheid te hebben dan het duo dat er nu staat. Is dat de oplossing dan voor in de Champions League?
PSV heeft met 'Chucky' Lozano een risico ingekocht. Deed leuke dingen op de Conferdations Cup, maar kan hij de verwachtingen ook waarmaken in de Eredivisie? Middenveld zit met Ramselaar, Propper, Hendrickx, Van Ginkel en Luckassen (die ook middenveld kan spelen) goed in elkaar. Diezelfde Luckassen zal de plek van Moreno overnemen zoals het nu lijkt, maar dan samen met Izimat, Schwaab of De Wijs? Dat is echt geen topverdediging hoor. Er moet nog een linksbenige CV van het niveau Moreno bij en ook nog een linksback die Willems kan vervangen. Brenet en Arias voor rechtsbackpositie prima. Mocht Arias vertrekken dan hoop ik oo Troupé van Utrecht. En o ja, een goede reservekeeper is ook een must, want met Koopmans komen ze er niet. PSV al voorin weer een goede drive moeten vinden met Lozano en Bergwijn die voorzetten leveren op Locadia, Luuk en hopelijk ook Sam Lammers. Dit elftal moet dus nog wel wat versterkt worden anders wordt de combi Europa en competitie heel lastig...
Outsiders (onmogelijk maar toch wil ik ze noemen)
Er is niet echt een favoriet in de top 3 wie er kampioen wordt. Ligt dicht bij elkaar. Elk team heeft zijn eigen problemen, plekken die moeten worden opgevuld of loopt tegen nieuwe situaties aan. De nummers 4, 5 en 6 Utrecht, Vitesse en AZ. Ik zie geen van deze teams kampioen worden, maar wat me bij vooral Utrecht en Vitesse opvalt is dat ze al redelijk snel hun selecties op orde lijken te hebben en klaar voor een dubbel programma (met dubbele posities bezet). De goede spelers die weggingen zijn al vervangen door anderen, waarvan het maar afwachten is hoe ze dit opvangen. Bovendien speelt AZ dit jaar geen Europees voetbal. Misschien dat bij een off-day seizoen van de top 3 een van deze clubs die 3e plek kan claimen...
Het wordt afwachten tot 1 september hoe de teams er dan uitzien (en wat de Europese wedstrijden op het gebied van loting en eventuele uitschakeling brengt...). Maar op basis van de situatie nu denk ik dat Ajax kampioen wordt omdat er sprake is van continuïteit van spelers die zijn gebleven.