Wat betreft de promotie en degradatie is ook wel een behoorlijk pijnpuntje. Je kunt een streep zetten en weg zijn die 2, maar aan de andere kant, ook al stond ADO 7 en RKC (11) punten achter, ze hadden nog 8 wedstrijden om 7 punten te verzamelen.
Dat zijn 8 keer 3 punten, 24 punten haalbaar. En in het geval van ADO zouden ze nog spelen tegen Fortuna, Emmen, VVV en Zwolle en Twente alle vijf concurrenten in de onderste regionen. Op kwaliteit denk ik dat ze die niet zouden winnen, maar theoretisch gezien was er nog een flinke kans om minimaal 16e te worden. RKC heeft met 11 punten achterstand een lastiger programma(Vitesse uit, PSV uit, Feyenoord thuis, Heerenveen uit, Willem II thuis, Groningen thuis) het is maar de vraag of ze daar voldoende punten zouden kunnen halen i.c.m de andere wedstrijden tegen Emmen en Fortuna. Maar ook voor hen gold: er is een theoretische kans.
Maar het mogelijk halen van punten is sowieso hypothetisch en als als... want er is geen als. Feit is dat de boel stilligt en dat nooit gespeeld gaat worden. Zelfde geldt ook voor ADO natuurlijk.
In theorie was er voor beiden een kans nog erin te blijven. De degradatie was nog nog afwendbaar op het moment van stilleggen. Datzelfde geldt ook voor de 2 clubs die op promotie staan. Cambuur en De Graafschap zouden nog kunnen ingehaald worden ook al staan ze kilometers ver voor.
En dan heb je ook nog alle clubs met een periodetitel (NAC, Volendam) en de clubs die in de play-offs zouden belanden. Die gaan natuurlijk ook aanvechten hoe of wat. Al stond de nummer 16 van de competitie ook allerminst vast op moment van stilleggen.
Bovenin het je hetzelfde probleem en misschien nog wel een lastiger probleem. Als je ADO en RKC degradeert,dan moet je Ajax CL,AZ voorronde CL, Feyenoord EL, PSV voorronde 3 EL en Willem II voorronde 2 EL laten spelen. Maar ja... wedstrijd tegoed voor Utrecht (en die ook nog weer die beker heeft). En dn krijg je misschien weer de 4 EL playoff ploegen op je dak. Als je zegt ADO RKC blijven erin dan begin je eigenlijk weer opnieuw, maar dan zou PSV voorronde CL spelen, AZ EL, Ajax groepsfase Feyenoord EL en Utrecht ook weer voorronde EL.
Ikzelf was wel voorstander van 20 clubs en dan de stand zo houden als hij is. Bekerfinale op de plek van de JC schaal als seizoensopening laten spelen voor het laatste ticket. Dan heb je alleen clubs in de KKD die zich minderwaardig voelen en Utrecht die zich genaaid voelen waarschijnlijk. Maar ja, of Utrecht nou zo goed is om Europa in te gaan
Behalve dat ene superseizoen met Zenit en Celtic zijn ze altijd tegen Luxemburgse, Montenegrijnse en andere niks zeggende clubs eruit gegaan
Alleen is dat verder geen argument natuurlijk.
Maar dat scenario met 20 clubs is ook al afgeschoten, al is het maar vanwege de late start na 1 september en we een EK voor de deur hebben staan in 2021. Dus dan zeg ik laat de stand maar hoe hij nu is, maar dan geen degradanten, geen kampioen en gewoon 1 t/m 5 Europa in. In de amateurdivisies is dat ook gebeurd zonder kampioenen en degradanten... hoe lullig ook. Want eigenlijk zou je als je bovenin de eindstand neemt, dat ook weer onderin moeten zijn... en zo spreek ik mezelf eigenlijk alweer tegen en blijf je een beetje in een cirkeltje van als A... dan B... maar als B dan C... hangen.
Kortom, ik zwam met dit bericht even een eind weg, maar lijkt gewoon geen faire oplossing te zijn. Er zijn hier altijd verliezers...
Overigens zag ik dat ADO een advocaat in de hand genomen had die van de week letterlijk zei: een van de argumenten die we op zullen voeren is dat ADO het in de laatste jaren in het restant van de competitie altijd het best presteert
ja zo wil ik ook wel advocaat worden. Van dat geld kun je beter een goede speler halen denk ik dan