Eerste F1 sprint zit erop. Ben er nog niet uit of ik het nou echt een toevoeging vind. Er zitten veel voordelen aan, maar het nadeel weegt zwaarder: voor mij is er te weinig te winnen voor het middenveld. Al dacht Alpine daar blijkbaar anders over en dat heeft ze wel wat plekken winst opgeleverd (wat een briljante start van Alonso). Misschien dat andere teams daar nog wat lering uit trekken voor bij het 2e weekend (Monza).
Voordeel:
- coureurs kunnen echt volle bak racen, geen banden of brandstof sparen
- foutjes worden echt keihard afgestraft (lees: Perez)
- je hebt 3 spanningsmomenten in een weekend ipv 2.
Nadeel
- Na twee rondjes settelt zich het wel, tenzij je enorme overspeed hebt (zoals Norris en Ricciardo tov Alonso, en Sainz vanaf achteraf). In het middenveld ga je niet enorme risico's nemen of je nou 10e of 11e start, je krijgt er immers geen punten voor. De top 3 zal, tenzij er extreme dingen gebeuren, altijd uit Red Bulls en Mercedessen bestaan (iig dit jaar).
Twijfel
- Bandenreglement: ben benieuwd of behalve de verliezers van vandaag (Sainz en Perez) gokjes gaan nemen voor hun startband. Als iedereen dezelfde bandenstrategie gaat volgen (aangezien de regel dat de top 10 op de band moet kwalificeren uit de kwali nu niet geldt), bevordert dat het racen ook niet. Maar goed dat zien we morgen pas.
Tevens vind ik dat de coureur op vrijdag gewoon de pole moet krijgen ipv de sprint winnaar, want dat is de kwalificatie. Hamilton was het snelst over één (briljant) rondje.