Del Potro (5) - Tsonga (9):
Del Potro, met de grootste doorbraak in 2008, heeft een van de meest volledige slagenarsenalen in zijn bezit. Met zijn lengte heeft hij ook de mogelijkheden om veel ballen te halen en krachtige services te produceren. Hij speelt in het toernooi tot dusver heel solide en heeft nog geen moment van zwakte gehad en laten zien binnen het toernooi.
Tsonga daarentegen heeft 1 keer tot dusver echt tegenstand gekend en dat was tegen Monaco. Met hangen en wurgen sloeg hij zich hier echter doorheen door op de belangrijke momenten goed te spelen. Tegen Del Potro moet hij echter de hele wedstrijd goed zijn en moet hij het optimale uit zijn backhand halen, want die is voor een topwedstrijd niet goed genoeg. Daarnaast is klei niet zijn favoriete ondergrond, omdat zijn harde vlakke groundstrokes dan niet optimaal doorvliegen.
En aangezien ik een topwedstrijd verwacht geef ik Del Potro het voordeel:
60%-40%
Robredo (16) vs Kohlschreiber (29):
Voor mij de twee grootste verrassingen in deze achtste finales. Ik dacht namelijk dat M. Gonzalez de juiste vorm had om voor een verrassing te zorgen, maar Robredo heeft toch nog meer klasse dan ik dacht om dat af te kunnen slaan.
Kohlschreiber daarentegen legde een briljante partij op de mat tegen 1 van de favorieten, Novak Djokovic, ja wat moet je daar van denken... Novak was niet in zijn beste doen en liep vooral mentaal achter de feiten aan. Op de momenten dat Novak alles of niets speelde was Kohlschreiber nergens, maar op de belangrijke momenten kwam ook bij hem de klasse bovendrijven en tikte hij Novak van de baan.
Ik ben erg benieuwd en kan haast niet kiezen, maar na zo een wereldpartij moet ik wel:
49%-51%
Roddick (6) - Monfils (11):
Roddick heeft de afgelopen maanden zijn tennis echt naar een hoger niveau gebracht en heeft nu na zijn sublieme service ook een solide tennisspel in huis met zijn forehand als wapen. Ook dit toernooi speelt hij sterk, maar daarbij moet ik wel vermelden dat hij het tot dus ver wel goed getroffen heeft en zo dus nog niet is getest.
In Monfils heeft hij gelijk een hele zware test. Monfils speelt op gravel heel goed en zal het Franse publiek achter zich hebben. Daarnaast heeft Monfils die al wel enigszins is getest zich van zijn goede kant laten zien en zijn spel naar een heel degelijk en goed niveau gebracht. Hij is goed in retourneren en is zowel aanvallend als verdedigend sterk vanaf de baseline.
Omdat Monfils de eerste zware opponent is verwacht ik dat Roddick verrast zal zijn en niet goed genoeg op zijn hoede, waardoor die of 5 sets moet spelen of er nu bij zijn eerste test uitvliegt... Ook omdat hij nog nooit tot dusver verder was gekomen dan ronde 3 geef ik Monfils het voordeel:
47%-53%
Haas - Federer (2):
Haas, de oude rot, was degene die net als Federer al de slagen in huis had, maar gewoon mentaal niet sterk genoeg was en niet veerkrachtig was om ook echt zover te geraken. Hij maakte het anderhalf jaar of tweeenhalf jaar geleden echter wel lastig op de Australian Open, maar sindsdien is het echter een fijne obstakel geworden voor Federer.
Federer die tot dusver een zware loting kent, heeft zich van zijn beste kant laten zien en al heel wat goed tennis op de mat gelegd. Hij is zich echter al wel aan nadeel aan het aanpassen door heel gevarieerd te spelen met veel dropshots en zelf regelmatig aan het net te verschijnen. Zijn tegenstanders waren echter niet voor de poes en konden elk een setje excelleren, maar ja een tandje erbij of bij de ander een tandje eraf halen en de angel was weer weg.
Tegen Tommy Haas wordt het denk ik zelfs nog simpeler en zal hij hem in 3 sets van de baan meppen.
0%-100%