Oke oke oke oke, dan zal ik mijn kijk er wel even op geven... kunnen jullie die onderuit halen
Ik gaf eerder aan dat mensen zeggen dat hij niet de beste is, omdat hij niet de meeste titels heeft en niet het langst op nummer 1 heeft gestaan. Dit vind ik echter niet geheel treffend gezien het tijd beeld. Vroeger was tennis een stuk minder populair en minder ontwikkelt als dat het nu is. De kwaliteit was lager, de concurrentie minder hevig en je had maar een aantal landen met echte toppers. Tegenwoordig zijn de faciliteiten overal zo goed dat ook subtoppers een uitzonderlijk hoog niveau halen. Daarnaast kom je tegenwoordig veel minder snel aan de top en is het een erg fysiek spelletje. Tegenwoordig heb je naast tenniskwaliteit ook uithoudingsvermogen, kracht en dergelijke nodig! Dus om in deze tijd nog zoveel titels te behalen is gewoon uitzonderlijk knap! Verder is er zeker de laatste 15 jaar en ik durf bijna wel te stellen nog niemand iemand geweest die zoveel slagen beheerst als de fenomenale sporter Roger Federer.
Wat betreft het nog nooit hebben gewonnen van de GRAND SLAM (alle 4 de grote titels in 1 jaar). Dat was voor Federer ondoenlijk gezien de topvorm en kwaliteiten van Nadal op het gravel. Desondanks heeft hij wel 2 jaar op rij alle 4 de finales gehaald, maar verloor hij tweemaal op Roland Garros. Kortom hij was 2 jaar (zelfs 3 jaar) lang de 1 na beste op gravel.
Daarnaast is hij zo een open en vriendelijk persoon, een echt voorbeeld voor het tennis! Hij is een voorbeeld pur sang en dat is wat het tennis nodig heeft. Wat mij betreft is dat echt een pre voor de tennisser allertijden. Iemand waar de hele wereld tegenop kijkt! Hij spreekt 3 talen vloeiend en kan zich zo overal op een mooie manier presenteren en heeft zo de wereld op zijn handen...
Het enige minpuntje dat ik niet kan weerleggen is hetgeen Mats Wilander zei:
Federer is momenteel niet de beste tennisser allertijden. Hij kan namelijk niet Nadal in een Grand Slam (in de best of 5) verslaan. En als je dus niet de mogelijkheid hebt van iedereen te kunnen winnen. Hoe kun je dan de beste ter wereld zijn? Als er 1 man is die de beste ter wereld altijd verlaat (in Grand Slam verband). Dit geldt overigens sinds Nadal nummer 1 is. Sindsdien heeft Federer Nadal alleen in een best of 3 wedstrijd verslagen. Wat dat betreft ben ik het wel met Mats eens. Al werd hij binnenkort de nummer 3/4/5 van de wereld en pakt hij niet de meeste titels. Het enige wat hem van de titel van beste tennisser ooit kan houden is het niet kunnen verslaan van Nadal op een Grand Slam! Dus ik hoop dat Federer voor mij dat laatste stukje twijfel wegneemt door Nadal ergens dit jaar of komend jaar in de finale (wanneer ze nummer 1/2 blijven) of halve finale (1 van de 2 zakt af naar de derde of vierde plek) verslaat.
Alhoewel ik denk dat voor Federer de meeste druk eraf is en dat hij nog maar twee echte hordes (vol druk) hoeft te overwinnen voor zichzelf, namelijk het winnen van de finale waarin hij kans heeft op titel nummer 15 en de Olympische Spelen, die hij dolgraag ook met betrekking tot het enkel spel op zijn naam wilt schrijven!
Ik zie dat laatste dan ook als een perfect afscheid voor hem. De Olympische Spelen over 3 jaar in Londen, waar hij zich troont tot beste tennisser van de wereld en vanaf dan lekkere papa kan spelen!!!